Gå direkt till textinnehållet

Klubbarna klarar inte av medietrycket

Robert Lauls kritik mot de allsvenska fotbollsklubbarnas behandling av medierna delas av flera sportjournalister.   Men de allsvenska fotbollsklubbarna försvarar sig med att de har svårt att klara anstormningen av journalister som vill nå spelarna.

I ett debattinlägg i Journalisten (12/08) kritiserade Sportbladets reporter Robert Laul flera fotbollsklubbar för att försvåra arbetet för journalister.
Det är framför allt Malmö FF, Helsingborgs IF, samt stockholmsklubbarna Djurgården, AIK och Hammarby som enligt Robert Laul försvårar arbetet för sportreportrarna.

Utan att vilja peka ut några enskilda klubbar känner Jakob Sillén, sportchef på TT, igen mycket av Robert Lauls beskrivning av arbetssituationen för de journalister som bevakar allsvenskan.

– Det är helt klart att arbetsförhållandena för journalister blivit sämre de senaste åren. Klubbarna sluter sig allt mer och det har blivit svårare att få tag i både spelare och ledare, säger Jakob Sillén.

Annons Annons

Samma uppfattning har Dagens Nyheters sportreporter Lars Grimlund.
– Det blir hela tiden svårare och det verkar som om klubbarna dragit åt tumskruvarna ytterligare ett snäpp denna säsong. Men de kör med igelkottaktik, säger han.

Malmö FFs sport- och marknadschef Hasse Borg säger att klubben vill ha ett bra samarbete med journalister, men att senare tids tillväxt av bloggare, gratistidningar, tipssajter och webbplatser som skriver om fotboll  har gjort att klubben har svårt att hantera anstormningen.

– Det rör sig inte om någon ovilja från vår sida, att försvåra för journalister att göra sitt jobb. Mediebruset har lett till att spelare och ledare har svårt att ta emot alla som vill komma i kontakt med dem. Öppnade vi upp omklädningsrummet skulle det fyllas av journalister, säger Hasse Borg.

Även Hammarbys informationschef Urban Rybrink påpekar att det numera finns en uppsjö av webbplatser som han menar ”klär sig i redaktionell skrud och har stora brister vad gäller journalistisk etik”.

– Den ibland bristande kvaliteten och de dåliga kunskaperna om journalistisk etik föder ett bristande förtroende hos spelare och ledare i svensk elitfotboll för hela journalistkåren. Det är oerhört beklagligt för klubben och dessvärre är en del av mitt jobb i dag att motivera en del spelare att möta journalister, säger Urban Rybrink.

De sportjournalister som Journalisten talat med har förståelse för att medie­trycket på spelarna och klubbarna har ökat. Men samtidigt undrar de varför inte klubbarna har fört fram dessa synpunkter direkt till sportreportrarna.

– Det är första gången jag hör denna förklaring. Varför kommunicerar inte klubbarna på ett tydligare sätt till de seriösa medieföretagen, säger Robert Laul.

Malmö FF har inte ens en informationsansvarig som kan ta hand om journalisternas frågor eller slussa dem vidare till ansvariga.  Anja Gatu, sportkrönikör i Sydsvenskan, tycker att det är pinsamt att en så stor klubb som Malmö FF, som omsätter miljoner kronor, inte har någon som sköter informationen.

– Vissa dagar går det inte att få tag i någon ansvarig eller få besked om när de kan svara. När man inte får tag i folk som kan bekräfta eller dementera en uppgift leder det till spekulationer. Det skulle underlätta deras arbete om de vore mer lättillgängliga, säger hon.

Hasse Borg säger att ”det är mycket möjligt” att Malmö FF får en informationsansvarig i framtiden.

Men informationschefer är ingen garanti för att samarbetet med medier fungerar. Den erfarenheten har Helsingborgs Dagblads sportreporter och krönikören Marjan Svab.

– Problemet är att Helsingborgs IF inte har någon mediestrategi. Det är väldigt rörigt. Ringer man tre personer i ansvarsställning kan man få tre olika svar. Klubben har inga glasklara regler för hur mötet med medierna ska fungera, säger Marjan Svab.

Han tror att mycket av denna osäkerhet i mötet med journalisterna ­beror på att klubben inte hade någon strategi hur de skulle hantera journalister då spelaren Henrik Larsson återvände till Helsingborgs IF.

Han hade spelat i stora europeiska klubbar som skyddat honom från för närgången bevakning. I Helsingborg blev han omringad av journalister vid varje träning, något han inte var van vid.

– Jag tror att klubben inte vågar ställa några krav på Henrik Larsson. Han ställer upp om det är ordning och reda och klubben har en mediestrategi. Men då det inte fungerar backar han. Attityden har tagits över av vissa andra spelare. Även yngre har varit snorkiga, säger Marjan Svab.

Frederik Ericsson, pressansvarig vid Helsingborgs IF, säger att klubben har tittat på hur fotbollsklubbar i Europa jobbar med medier.

– De jobbar mer strukturerat. Det svåra är att det strukturerade arbetssättet inte accepteras av svenska medier, säger Frederik Ericsson.

Han påpekar att det går att få korta intervjuer vid träning med spelarna och ledarna.

– Vill man ha en längre intervju får man skicka in en förfrågan till klubben – mig i detta fallet. De journalister som sitter och ringer sent på kvällar och vill ha intervjuer ”á la minut” saknar fullständig respekt mot övriga medier som lägger ner energi och tid att bevaka fotbollen på nära håll. Vi prioriterar journalister på plats först, säger Frederik Ericsson.

Fotbollsklubbarna lämnar inte längre ut en lista på telefonnummer till samtliga spelare i den så kallade medieguiden som delas ut till landets fotbollsjournalister. Hasse Borg påpekar att vissa spelare i Malmö FF vill ha sina telefonnummer hemliga och att klubben måste acceptera deras krav.

– Det är inte så att vi motarbetar journalister. Det har förekommit att numren hamnat hos allmänheten. Spelare har fått telefonsamtal mitt i natten och det har sagts grova saker. Därför är vi försiktiga med att lämna ut telefonnummer, säger Hasse Borg.

Sedan två år tillbaka finns inte telefonnummer till Hammarbys spelare publicerade i medieguiden.

– Anledningen är inte en önskan om slutenhet. Våra spelare har i flera års tid, framför allt i samband med derbyn, drabbats av obehagliga samtal och telefonterror. Den situationen har förbättrats då telefonnumren har lyfts bort ur medieguiden, säger ­Urban ­Rybrink.

Robert Laul tycker att det är tråkigt att spelare utsätts för hot. Men han påpekar att detta lätt kunde lösas ­genom att kompletta telefonlistor endast skickas till seriösa medier.

– Vi lämnar inte ut telefonnummer till huliganer, likväl som vi inte lämnar ut telefonnummer till våra journalister. Jag förväntar mig att få en komplett telefonlista inom kort, ­säger ­Robert Laul.

 

Fotnot: AIK fotbolls kommunikationschef Sophie Josefsson har avböjt att kommentera Robert Lauls debattinlägg. Djurgårdens IFs informationschef Jonas Reidel har valt att skriva ett svar i ett kommande nummer av Journalisten.

Fler avsnitt
Fler videos