VK tappar bil- och bostadsannonser
Västerbottens-Kuriren har förlorat nästan alla bil- och mäklarannonser till en ny annonstidning.
Västerbottens-Kuriren har förlorat nästan alla bil- och mäklarannonser till en ny annonstidning.
VKs marknadschef Peter Juneblad anser att det är för tidigt att säga hur stort avbräcket blir, men troligtvis rör det sig om ungefär tio procent av de totala annonsintäkterna.
Anledningen till att bilhandlarna och bostadsmäklarna i Umeå lämnat Västerbottens-Kuriren är att de inte var nöjda med annonspriserna inför tidningens byte till tabloid, vilket skedde i förra veckan. Därför vände de sig till företaget Guiden Media i Norr, som ger ut ett antal gratistidningar, och bad dem ge ut Veckans Bil- och Bostad. Första numret kom förra veckan.
Det består enbart av annonser, men enligt säljaren Mikael Lundmark kommer 20 procent av innehållet i framtiden att vara redaktionellt material som kommer att göras av frilansar. Veckans Bil och Bostad kommer att delas ut i 65 000 exemplar i Umeå med kranskommuner. Västerbottens-Kuriren har tillsammans med Västerbottens Folkblad en gemensam upplaga på 56 000.
VKs chefredaktör Torbjörn Bergmark medger att det blir ett ekonomiskt avbräck för Västerbottens-Kuriren men hyser hopp om att annonsörerna kommer tillbaka.
– Låt dem pröva på detta. Vår trovärdighet är större, säger han.
Journalistklubben på Västerbottens-Kuriren är avvaktande, men ser paralleller till hur Metros satsning på en Hus & Hem-bilaga fick stora konsekvenser för storstadstidningarna, med redaktionella besparingar som följd.
– Förra året skars tio procent av journaliststyrkan på redaktionen bort. Att tvingas göra något liknande igen är inget man längtar efter, säger Bertholof Brännström, journalistklubbens ordförande på VK.