
Utgivarna: Facebooks bluffannonser är ett demokratiskt problem
Organisationen Utgivarna kräver att Meta stoppar de bluffannonser på Facebook och Instagram som utnyttjar mediehus och journalister i brottsligt syfte.
SVT Uppdrag granskning visar i Bedragarnas imperium hur bedragarna bakom bluffannonserna arbetar, och att Meta får stora intäkter från annonserna som ser ut som nyhetspubliceringar från etablerade medier.
Nu kräver publicistorganisationen Utgivarna att Meta agerar.

– Bluffannonserna skadar den journalistiska trovärdigheten hos de medier vars kända varumärken förfalskas. De skadar överhuvudtaget trovärdigheten hos den seriösa svenska nyhetsjournalistiken, vilket är extra allvarligt i en tid när samhället är utsatt för ständiga digitala desinformationskampanjer i syfte att skapa polarisering och politisk instabilitet. Så sett är Facebooks bluffannonser också ett demokratiskt problem, säger Stefan Eklund, vd för Utgivarna, i ett pressmeddelande.
I väntan på ett stopp för bluffannonserna vill Utgivarna att svensk polis, åklagare och domstolar ges ökade möjligheter att beivra dem, och kräver att Meta redovisar hur mycket pengar företaget tjänar på bluffannonserna samt hur man agerar mot brottssyndikaten som ligger bakom dem.
Utgivarna kräver också att anmälningsprocessen för brottsoffer som drabbas av bluffannonserna – från privatpersoner till mediehus och offentliga personer – förenklas.
Har Journalistförbundets styrelse agerat mot bluffannonserna på facebook? Annonserna har ju funnits länge och reaktioner borde funnits innan Uppdrag Granskning påpekat saken:
Har flera gånger anmält dessa typer av annonser och sedan fått svaret att de inte bryter mot Metas regler. Men tycker mig sett färre sista tiden.