Gå direkt till textinnehållet

Upptrappad tidningskamp i Helsingfors

Tidningskonkurrensen i Helsingfors skärps. I lördags lanserades veckotidningen Presso och före 20054 kommer gratistidningen Helsingin Uutiset att ges ut i Helsingfors.

Tidningskonkurrensen i Helsingfors skärps. I lördags lanserades veckotidningen Presso för att konkurrera på marknaden för eftertextannonser och redan före utgången av 2004 kommer gratistidningen Helsingin Uutiset att börja ges ut i Helsingfors, skriver Hufvudstadsbladet.

I lördags lanserade mediekoncernen Alma veckotidningen Presso, som delas ut i Helsingforstrakten och säger sig vilja vara ett språkrör för Helsingfors och Nyland. Tidningen kommer bara ut en gång i veckan men enligt Hufvudstadsbladet har den en en offensiv annonsstrategi, med en hård satsning på en bilaga för bostads-, bil- och jobbannonser, som ska konkurrera med Helsingin Sanomats motsvarigheter.

Dagstidningsmarknaden har redan tidigare varit stadd i förändring. Gratistidningarna Metro och Uutislehti 100 har blivit en del av Helsingfors tidningsutbud, och före årets utgång ska även gratistidningen Helsingin Uutiset, utgiven av Medialehdet att ges ut. Enligt Hufvudstadsbladet har planerna på denna nya gratistidning fått Sanoma Aktiebolag, som står bakom betaltidningen och giganten Helsingin Sanomat att svara genom att köpa lokaltidningen Kellokas och avisera att man planerar grunda ett nytt nätverk av gratistidningar i huvudstadsregionen.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret