Gå direkt till textinnehållet

TV4s reklampauser i rätten

På måndag inleds huvudförhandlingen i målet där regissörerna Claes Eriksson och Vilgot Sjöman stämt TV4 på sammanlagt en halv miljon för kränkande reklamavbrott i deras filmer.

På måndag inleds huvudförhandlingen i målet där regissörerna Claes Eriksson och Vilgot Sjöman stämt TV4 på sammanlagt en halv miljon för kränkande reklamavbrott i deras filmer.

Måndagen den 22 juli år 2002. På TV4 visas Claes Erikssons komedi Hajen som visste för mycket. Huvudpersonen har precis försökt dränka sig, men misslyckats och istället fastnat med huvudet i kanoten, som kantrar. Då blir det reklam: för Onoff, Bingolotto och Tomas Ledins nya CD.

Kränkande? Eller helt enligt överenskommelserna? Detta ska Stockholms tingsrätt ta ställning till, med uppspelade reklamsnuttar och allt, under fyra dagars rättegång i nästa vecka – i det första mål där reklamavbrottens rimlighet prövats i svensk rätt. Granskningsnämnden för radio och TV har tidigare friat TV4 för reklamavbrotten, men nu är det tingsrättens tur att ta ställning.

bryt

Claes Erikssons film avbröts två gånger för sammanlagt elva minuters reklam. Vilgot Sjömans drama Alfred bröts tre gånger, för totalt 15 minuters reklam, för allt från fetaost till McFlurry. För detta stämde de båda regissörerna, med stöd av organisationen Klys (Konstnärliga och litterära yrkesutövare), i februari i fjol TV4 och krävde 250 000 kronor vardera för brott mot lagen om upphovsrätt.

– Intresset för den här rättegången är oerhört stort, även internationellt. Hur den svenska domstolen argumenterar kommer att få väldigt stor betydelse, säger Peter Curman, ordförande för Klys.

– Det är klart att den har betydelse eftersom den handlar om våra framtida intäktsmöjligheter, säger TV4s informationchef Göran Ellung.

De båda regissörerna kommer inför rätten att hävda att den konstnärliga egenarten och deras anseende som regissörer kränkts, bland annat genom att reklamavbrottet placerats in okänsligt. Avbrotten mitt i självmordsförsök och ångestattacker innebär ett intrång i den ideella upphovsrätten och har fördärvat filmupplevelsen, hävdar de båda. Som stöd för detta synsätt har de i handlingarna i målet tagit hjälp av flera andra svenska filmskapare, från Kjell Grede till Ingmar Bergman, som tilldelade Vilgot Sjöman Bergman-priset 2002, med hänvisning till regissörens ”Don Quixote-liknande storm mot finansens väderkvarnar”.

bryt

TV4 hävdar å sin sida att avbrotten placerats på ”lämpligt sätt i naturliga avbrott i handlingen” och att de inte påverkat filmernas ”idéinnehåll” och de ”konstnärliga bärande elementen”.

En av huvudfrågorna i rättegången kommer att bli huruvida regissörerna var informerade om att det skulle ske reklamavbrott eller inte. I avtalet mellan Svensk Filmindustri och Claes Eriksson stod att filmen inte fick sändas i TV utan Erikssons samtycke. Enligt TV4 kontaktades därför Eriksson av SF innan visningsrätten överläts till TV4, varvid SFs representant redogjorde för regissören att det skulle bli avbrott för nyheter och reklamblock i anslutning till dessa. Claes Eriksson förnekar dock att han informerats om reklamavbrotten och har i de förberedande förhandlingarna klargjort att om han förstått att det skulle bli så hade han inte givit sitt tillstånd till försäljningen.

Regissörerna har också hävdat att det finns en risk för att tittaren ”avbryter tittandet i samband med avbrottet”; något som TV4 tänker motbevisa med hjälp av tittarstatistik från MMS. Dessa visar bland annat att Hajen som visste för mycket hade fler tittare efter reklamavbrottet än före.

– Det var inte på något sätt så att tittarna gav upp filmen när den bröts, snarare tvärtom, säger Göran Ellung.

bryt

Målet har blivit särskilt omstritt sedan det blev känt att Journalistförbundets upphovsrättsexpert Olle Wilöf varit delaktig i utformningen av stämningsansökan samt att förbundet förklarat sig berett att stödja Klys ekonomiskt i processen, med upp till 100 000 kronor. I samband med förbundsstyrelsens beslut om ekonomiskt stöd hotade flera journalister på TV4 att lämna förbundet i protest.

– Det är en risk att det blir en väldigt utdragen rättegång. Hur utslaget än blir lär det överklagas. Och då kan vi komma att behöva samla in mer pengar än vad vi har fått garanterat från våra medlemsförbund, säger Peter Curman.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret