TV4 Nyheterna: Vi växer och är störst bland de yngre
- Majoriteten av dagarna är vi större än Rapport i vår målgrupp, de mellan 12 och 59 år. Vårt försprång till Rapport har mer än fördubblats på ett år, vilket för oss är historiskt, säger Anne Lagercrantz, chef för TV4 Nyheterna. (Bild: Ann Lagercrantz, chef för TV4 Nyheterna. Foto: Michaela Tungström/TV4, Bakgrundsfoto: Lars-Gunnar Gustafsson)
SVTs konkurrent TV4 Nyheterna har också haft en positiv utveckling av tittarna under senaste året:
– I går var TV4 Nyheternas 22-sändning störst av samtliga program i samtliga kanaler i TV4:s huvudmålgrupp, alltså de mellan 12 och 59 år. Majoritet av dagarna är vi större än Rapport i målgruppen. Vårt försprång till Rapport har mer än fördubblats på ett år, vilket för oss är historiskt, säger Anne Lagercrantz.
TV4 Nyheterna har haft en ökning på närmare 10 procent sedan hösten 2008 i målgruppen mellan 12 och 59, att jämföra med Rapport som ökat fyra procent, och Aktuellt som minskat med två procent. Rapport har dock fler tittare av hela befolkningen. Enligt Anne Lagercrantz är TV4s profil yngre, och därför menar hon att SVT med sitt tilltalsprojekt är ett steg efter TV4. TV4 Play, kanalens nätnyheter, har också fler tittare än SVTs
– Jag tror att SVT med sitt tilltalsprojekt har närmat sig oss på TV4 en del. Vi har länge haft mindre av ett von oben-perspektiv. I det stora mediebrus som nu finns, så vet våra tittare att vi är en trovärdig, stark avsändare, med glimten i ögat.
På TV4 Nyheterna har det funnits en oro över konkurrensen från nätet och övriga TV-kanalutbudet, men Nyheterna ligger över kanalens egna filmer i sin målgrupp.
– Vi är oslagbara på närvaro, ute i miljöer. Nästa steg är att satsa mer på individuell profilering av reportrarna. Sedan första september har gör vi nyheterna mer personliga med reporterns namn. Det kanske SVT också gör om några år, säger Anne Lagercrantz.