Gå direkt till textinnehållet

TV-tittandet ökade förra året

Svenskarnas TV-tittande ökade 2009. En genomsnittlig dag ägnade befolkningen i åldern 3-99 år 166 minuter åt att titta på TV. Största kanalen är SVT1.

Det är sex minuter mer än 2008, enligt MMS årsrapport. Mest ökade tittandet bland 15-24-åringarna och 40-59-åringarna.

Kvinnor tittar mer på TV än män, och klart mest tid framför TVn (227 minuter per dag) tillbringar personer som är äldre än 60 år.

SVT1 är den kanal som nådde flest svenskar, med en räckvidd på 37,8 procent en genomsnittlig dag. Men TV4 kommer tätt efter med 37 procent. Sedan är det ett stort glapp till SVT2, som nådde 23,8 procent under 2009.

Flera av nischkanalerna, bland dem TV8, Barnkanalen och Kanal 9 ökar sina tittarandelar. Barn/Kunskapskanalen nådde 8 procent av svenskarna, TV8 och Kanal 9 runt 6 procent.

Bland de tio mest sedda programmen under 2009 sändes åtta på SVT1 och två på TV4. I topp tre hamnade Melodifestivalsfinalen, Kalle Anka och hans vänner och Eurovisionsschlagerfestivalen.

Störst bland nyhetsprogrammen var TV4s Nyheterna, som den 27 mars 2009 nådde drygt 2,1 miljoner tittare enligt MMS.

 

 

 

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt