Gå direkt till textinnehållet

TV-samarbetet oroar anställda på TV4 Sverige

Kampen om lokal-TV har dragit i gång med full kraft. TV4s samarbete med Expressen och Norrländska Socialdemokraten ingår i strategin inför avregleringen av digital-TV-marknaden 2008.

Kampen om lokal-TV har dragit i gång med full kraft. TV4s samarbete med Expressen och Norrländska Socialdemokraten ingår i strategin inför avregleringen av digital-TV-marknaden 2008.

I förra veckan kom beskedet att TV4 Sverige via Kanal Lokal inleder samarbete med Expressens dottertidningar GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö. Expressen producerar nyheter åt Kanal Lokal, som har sändningstillstånd i storstäderna och i Östergötland, där man ska samarbeta med TV4 Öst.

I förra veckan meddelade också TV4 Norrbotten och Norrländska Socialdemokraten att de ska samarbeta om redaktionellt material och annonser.

– Grunden för samarbetet är att TV4s relativa monopol försvinner 2008, säger Martin Jönsson, redaktionschef på TV4 Göteborg. De lokala TV-kanalerna kommer att söka samarbetspartners och det här är ett test, ett sätt för oss att möta utvecklingen. bryt

Försöksperioden är på tre månader men allt talar för en fortsättning.

Martin Jönsson påpekar att flera tidningar nu startar lokal-TV och att konkurrensen om de lokala tittarna och annonspengarna ökar.

– It’s a whole new ball game now, säger han.

Samarbetet mellan Expressen och TV4 innebär att redaktionerna har ett visst utbyte av bilder och nyhetsinslag och bilder.

Redaktörerna på TV4 respektive Kanal Lokal kan besluta om att sända varandras nyheter.

– Det är klart att vi inte bjuder Kanal Lokal på vårt mumsigaste nyhetsinslag, säger Martin Jönsson.

bryt

Journalisterna på TV4 Göteborg kände sig lurade när ledningen informerade om samarbetet.

– Beslutet togs i november, men vi fick inte reda på det förrän för två veckor sedan. När GT och TV4 i höstas flyttade till gemensamma lokaler frågade vi om det fanns planer på ett redaktionellt samarbete med GT. Ledningen nekade till det, säger Karl Mogren, journalistklubbens sektionsordförande, TV4 Göteborg.

Martin Jönsson, som tillträdde som chef för några veckor sedan, säger sig förstå klubbens kritik. Han hävdar att det svar som ledningen gav klubben stämde då, men att ägaren sedan ändrade sig.

Klubben vänder sig mot innehållet i samarbetet, inte bara för att det leder till minskad mångfald.

– Att byta nyheter med varandra är att ta ett långt steg, säger Karl Mogren. Vi misstänker dessutom att det kommer att bli mer samarbete. Kanske leder det till att redaktionerna slås ihop. De säger att det inte är tänkt som en besparing. Men får vi varje dag inslag utifrån kan man naturligtvis spara.

bryt

Eva Nilzon, språkrör för TV4s journalistklubb och ledamot i Journalist- förbundets styrelse, är inte förvånad men kritisk till utvecklingen.

– Dels urholkas mångfalden, dels ser vi det som ett sätt att minska på antalet journalister. Och om man kan se TV4s nyheter var som helst – varför då se nyheterna och annonserna i just TV4?

Hon varnar för att varumärket TV4 kan urholkas.

– Det är viktigt att man är noga med den redaktionella integriteten och fattar kloka publicistiska beslut.TV4 är ett kommersiellt bolag vars första intresse är att tjäna pengar på sina investeringar. Ledningen säger sig vilja göra kvalitets-TV. Det är upp till bevis vad man väljer om vinstmålet kommer i konflikt med målen om kvalitet och mångfald.

Karl Mogren försöker se positiva aspekter av samarbetet.

– Det kan bli en möjlighet att utveckla lokal-TV inför avregleringen av digital-TV-marknaden. Vi kan inte enbart vara synliga i vår egen kanal när det växer fram fler TV-kanaler.

bryt

Olle Fors, klubbordförande på Expressen, tycker det är bra att tidningen går in och gör TV.

– Det behövs nya former för nyhetsförmedling. För TV4s del kan jag ana att de ser en möjlighet att bli av med sina lokala stationer när koncessionen går ut.

Men Martin Jönsson på TV4 Göteborg ser positivt på sin kanals framtid:

– Det är en spännande situation. Flera aktörer söker samarbetspartners och det uppstår nya möjligheter lokalt. Jag upplever från högsta TV4-ledningen ett nymornat intresse för lokal-TV-marknaden. Jag hoppas att det gynnar den publicistiska utvecklingen och det lokala utbudet och att det blir intressantare att satsa på sändningarnas innehåll.

hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos