TU vill skrota Textreklamkommittén
Tidningsutgivarna vill lägga ner Textreklamkommittén, TRK. Enligt Per Hultengård, direktör på TU, undersöker man om man det går att hitta andra former för att hantera frågor om textreklam för att få i gång mer diskussioner om textreklam ute på redaktionerna.
Tidningsutgivarna vill lägga ner Textreklamkommittén, TRK. Enligt Per Hultengård, direktör på TU, undersöker man om man det går att hitta andra former för att hantera frågor om textreklam för att få i gång mer diskussioner om textreklam ute på redaktionerna.
Hultengård kan tänka sig att frågorna till exempel tas upp på gemensamma seminarier med Journalistförbundet och andra organisationer.
– Vi för fortlöpande diskussioner om all pressetik, bland annat om ifall textreklamreglerna behöver ändras eller utvecklas, säger Robert Rosén, chefredaktör på Gefle Dagblad och ledamot av TUs pressetiska kommitté.
Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén har träffat TUs pressetiska kommitté och lyssnar till deras resonemang kring textreklamreglerna.
– De vill lägga ner TRK för att de anser att den inte har samma status som andra instanser inom det pressetiska systemet. De vill också rensa i regelverket och mer satsa på att få i gång debatt på redaktionerna.
bryt
Agneta Lindblom Hulthén har ännu inte diskuterat frågan i förbundsstyrelsen.
– Vi har en egen pressetisk utredning som är ute på remiss och vi ska analysera svaren inom kort. Förbundet kommer inte att uttala sig om huruvida det behövs en förändring förrän efter kongressen i maj.
TRKs ordförande, Lars J Eriksson, politisk redaktör på Skånska Dagbladet, är skeptisk till tanken att lägga ner kommittén.
– Jag tycker att den fyller en funktion. Frågor om textreklam, sponsring och andra former av samarbeten florerar inte minst i veckopressen och behöver diskuteras. Om TRK läggs ner tror jag att den debatten skulle få mindre stimulans.
hl@journalisten.se