Gå direkt till textinnehållet

TU diskuterar försäljning av Medievärlden

Tidningsutgivarna diskuterar en försäljning av Medievärlden. Men än finns ingen intresserad aktör, uppger dagensmedia.se. Medievärldens chefredaktör Anders Ahlberg överraskades av beskedet under sin semester.

Till dagensmedia.se säger Anna Serner, VD för tidningsutgivarna (TU) att "det finns goda skäl att titta på en ägarkonstellation som ser annorlunda ut". Hon tycker att det är en komplikation att det är TU som äger tidningen eftersom det gör en granskning av organisationen mindre trovärdig.

Anders Ahlberg, chefredaktör för Medievärlden, är på semester och har inte pratat med Anna Serner om Medievärldens framtid. Han säger till Journalisten att det hade varit bra om Anna Serner hade pratat med honom innan hon gick ut med TUs funderingar på en försäljning av tidningen.

– Men att Anna Serner har de här åsikterna är inte så konstigt, med bakgrund av att Medievärlden går med förlust.  När vi gjorde om tidningen och satsade på webben ville vi också hitta en modell där vi skulle gå runt. Men vi täcker inte våra kostnader i år.

Han har själv har funderat mycket över på vilket sätt tidningen ska drivas.

– Jag är emot den prenumerationsmodell vi har, där medlemsföretagen prenumererar på tidningen till sina anställda. I takt med att det har blivit tuffare tider har prenumerationerna minskat, vilket i sig inte är så konstigt.

Medievärlden hade en upplaga på 9 200 exemplar vid Tidningsstatistiks senaste helårsmätning 2008. Det var en minskning med 1 000 exemplar jämfört med året dessförinnan. 

– Ska man hålla fast vid Medievärldens prenumerationsmodell behövs en omfattande marknadsföringsbudget, men den har vi inte.  Jag skulle hellre se en modell där tidningen var en renodlad medlemstidning som gick ut till alla anställda på medlemsföretagen.

 

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt