Gå direkt till textinnehållet

Tryckta medier tappar läsare

Orvestos andra räckviddsmätning för 2007 visar en dyster trend för tryckta medier. Kvällstidningarna fortsätter att tappa läsare, 66 procent av tidskrifterna har färre läsare och morgondrakarna i Göteborg och Malmö missar tillsammans runt 50 000 läsare sedan förra året.

Orvestos andra räckviddsmätning för 2007 visar en dyster trend för tryckta medier. Kvällstidningarna fortsätter att tappa läsare, 66 procent av tidskrifterna har färre läsare och morgondrakarna i Göteborg och Malmö missar tillsammans runt 50 000 läsare sedan förra året.

Orvesto Konsument 2007:2 sträcker sig från 20 juni till 5 september. I Stockholm ligger morgontidningarna i stort sett oförändrade: Dagens Nyheter har tappat 1 000 läsare (totalt antal läsare: 868 000), Svenska Dagbladet ökar 3 000 (493 000). Däremot minskar Göteborgs-Posten, – 28 000 läsare, och Sydsvenskan, -17 000 läsare, kraftigt. DN och SvD verkar kunna stå emot konkurrensen från gratistidningarna bättre än GP och Sydsvenskan.

Metro minskar sin räckvidd med 42 000 (totalt i landet når tidningen 1 509 000 läsare) medan Punkt SE ökar sin position och når 92 000 fler läsare än i den första mätningen för 2007.

Både Aftonbladet och Expressen har minskat kraftigt i räckvidd under 2007. Värst är tappet för Aftonbladet som tappat 179 000 läsare jämfört med samma tid 2006.

jn@journalisten.se

Fler avsnitt