Gå direkt till textinnehållet

”Troligt med tuffa sparpaket om Polaris tar över”

En mediekoncern med gott rykte bland investerare och som ligger långt fram när det gäller digital utveckling. Men också en ägare som sparar hårt på redaktionerna. Så beskrivs norska Polaris när Journalisten ringer runt.

Mediejätten Schibsted är med 29 procent av aktierna största ägare av Trondheimbaserade och börsnoterade Polaris Media AS. Polaris äger 36 lokaltidningar i Norge. Adresseavisen är överlägset störst, med en upplaga på 61 400 exemplar och 100 av 421 redaktionella tjänster (2017). De 35 övriga tidningarna har redaktioner på mellan en och 39 tjänster med upplagor från 1 200 till 24 400 exemplar. I snitt bemannades Polaris tidningar med 11,7 journalister (2017). Mittmedia har 2019 en nästan dubbelt så hög snittbemanning med 20,5 redaktionella tjänster per titel.

Polaris har lyckats bra när det kommer till att knyta till sig digitala prenumeranter, enligt norska Journalistens redaktör Roger Aarli-Grøndalen. Koncernen har också gott rykte bland investerare eftersom man tappat mindre på annonsmarknaden än flera av konkurrenterna de senaste åren. Men det är också en koncern som drivit igenom tuffa sparpaket. För Aarli-Grøndalen råder det inga tvivel om att Mittmedias journalister har tuffa tider framför sig om Polaris blir den nya ägaren.
– Om Polaris köper Mittmedia finns det all grund att tro att det kommer tuffa sparpaket, skriver Roger Aarli-Grøndalen till Journalisten.

Ulf Dalheim arbetade som journalist på Adresseavisen i 44 år, de sista tio åren med Polaris som ägare. I sex år satt han också som representant för fackklubbarna i koncernstyrelsen. En styrka inom koncernen är just Adresseavisen och dess tunga utvecklingsorganisation, menar han. Resurser som gjort att Polaris har kunnat hjälpa sina mind­re lokaltidningarna som saknat egna muskler för digital utveckling.
– Vissa av dem hade knappt fungerande webbsidor och där fick Polaris upp dem på en högre digital nivå. I dag har de flesta Polaris-ägda mediehus fler abonnenter totalt än vad man tidigare hade på papper.
Under Ulf Dalheims tid i koncernstyrelsen reste han runt bland mediehusen, vilket gjorde att han skaffade sig en bra bild av de anställdas syn på ägarna och deras strategi. 
– Min bild är att de flesta var positiva till Polaris som ägare. Samtidigt kände vissa bolag att intäkterna lite för lätt kunde försvinna in i koncernen. Och det fanns även en press upp­ifrån att de hela tiden skulle leverera bättre ekonomiska resultat, säger Ulf Dalheim.
Hans bild är att Polaris ibland brydde sig mer om siffrorna än journalistiken. 
På Adresseavisen bantades det kraftigt på redaktionen när Polaris tog över. 
– Det har varit en extrem nedbemanning under åren. Samtidigt vinner Adresseavisen fler journalistpriser idag än de gjorde för tio år sedan med dubbla bemanningen. Men visst är det mycket journalistik som försvunnit de här åren. 

Mediekonsulten Lasse Gimnes har arbetat som direktör i Aller-koncernen och drivit norska branschsajten Kampanje. Han berättar att annonsmarknaden i Norge börjat visa fler positiva trender de senaste åren och att flera mediehus vänt kurvorna och når idag fler abonnenter totalt än vad man tidigare hade i print. Polaris strategi verkar ha följt ungefär samma trend som vi har sett i Sverige. För sex, sju år sedan var de flesta webbartiklar gratis i Norge. I dag låser koncernerna in mer material. Stora ägare som Polaris och A Media har också haft bra tillväxt av digitala prenumerationer. 
– Det som har fungerat i Norge behöver nödvändigtvis inte fungera i Sverige men om Polaris skulle investera i Mittmedia så tror jag de skulle kunna lyckas. Polaris vd Per Axel Koch är en smart karl och de skulle definitivt analysera marknaden i Sverige först innan de agerade, säger Lasse Gimnes. 

Tycker du Polaris fått ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller sparkraven? 

– I förhållande till de andra aktörerna tycker jag nog det. De har inte varit värre än andra. 

Klas Granström & Hanna Lundquist

 

Fakta/Polaris

  • 2017 var Polaris samlade upplaga 246 500 (36 titlar). Antalet redaktionella tjänster var 421.
  • 2017 var Mittmedias samlade upplaga 291 600 (28 titlar). Antalet redaktionella tjänster i Mittmedia är 574 i januari 2019 (siffran var högre 2017).
  • 2016-2017 sjönk Polaris upplaga med 14 procent och redaktionerna bantades med sju procent.
  • År 2013-2017 tappade Polaris 240 miljoner norska kronor, eller 28 procent, i annonsintäkter.
Fler avsnitt
Fler videos