TRK-ledamöter vill ha nytt regelverk
Journalistförbundets ledamöter i textreklamkommittén vill hitta nya former för att höja medvetenheten kring textreklamreglerna. Men de håller inte med Tidningsutgivarna om att kommittén bör läggas ner.
Journalistförbundets ledamöter i textreklamkommittén vill hitta nya former för att höja medvetenheten kring textreklamreglerna. Men de håller inte med Tidningsutgivarna om att kommittén bör läggas ner.
– Det är inte i första hand en fråga om att lägga ned TRK, utan om att se till att det förs en diskussion på redaktioner och i journalistklubbar om huruvida textreklamreglerna är något man vill behålla över huvud taget, säger ledamoten Olle Fors, Expressen.
Förutom Olle Fors sitter också Lilian Ottosson, Allers, och Nils Svensson, Göteborgs-Posten, i Textreklamkommittén på Journalistförbundets mandat. Tillsammans har de skrivit ett brev till Journalistförbundets styrelse, där de ger sin syn på TRKs framtid. De betonar där vikten av att det finns ett normgivande organ för hur gränserna mellan det kommersiella och redaktionella ska tolkas på tidningarna och påpekar att risken är stor för att textreklamen ökar i takt med att tidningsannonsörerna ställer nya krav för att kunna konkurrera om läsarna.
– Vissa chefredaktörer anser att textreklamreglerna inte är bra just på grund av det ekonomiska trycket. Men de som har det ekonomiska ansvaret tänker ofta kortsiktigt, menar Olle Fors.
bryt
Ledamöterna välkomnar en förändring av TRKs arbete och lägger nu fram ett förslag om en ny form av samarbete för textreklamgranskning. Det de föreslår är en arbetsgrupp med representanter från TU, Sveriges Tidskrifter, Publicistklubben och Journalistförbundet, som gemensamt ska arbeta fram ett nytt regelverk och nya metoder för granskning av textreklam och sponsringsfrågor. I samband med detta vill man också driva verksamheten så att den blir mer utåtriktad.
– Syndarna hängs inte ut, och vi borde diskutera formerna för hur vi kan nå ut med resultaten, säger Olle Fors.
ae@journalisten.se