Gå direkt till textinnehållet

Torsdagsmötet: Maria Ripenberg

Den 20 maj lanseras nätverket Kvinnor som leder medier vid ett heldagsseminarium i Stockholm.Varför behövs ett nätverk för kvinnliga mediechefer, Maria Ripenberg, debattredaktör och ledarskribent på Upsala Nya Tidning, och en av arrangörerna?

– Det är fortfarande så att åtminstone bland de högsta mediecheferna finns det relativt få kvinnor. Kompetensen saknas inte, det vet man, utan det handlar om en allmän tröghet i samhället. Och det finns informella och formella manliga nätverk runtom i samhället – så jag tror att det ännu finns behov av nätverk för kvinnor.

Handlar huvudfrågan om antalet kvinnliga chefer, eller något annat?

– Ja, man kan väl säga att det skulle behövas fler kvinnor på höga poster. Jag tror att många kvinnliga mediechefer upplever ett glastak, och att män i ledande positioner helt enkelt har svårt för att se och upptäcka kvinnor som skulle göra ett bra jobb på chefsposter. Att bilda det här nätverket är ett sätt att få strålkastarljus på den kompetens många kvinnor besitter.

Vilka är ni som startar Kvinnor som leder medier?

– Initiativtagare och huvudansvarig är journalisten och ledarskapsutvecklaren Cecilia Zadig. Medarrangörer är jag samt den grupp som 2009 gick JMK-kursen Kvinnors ledarskap, som nu firar 15 år. Att den heter just kvinnors ledarskap, inte kvinnligt ledarskap, är väsentligt: det handlar inte om att kvinnor och män skulle ha olika egenskaper som ledare, utan snarare om att stärka kvinnor i chefspositioner.

Vad ska nätverket ägna sig åt?

– Det blir upp till nätverket. Vi har ju inte hunnit sätta igång än, men workshops och föreläsningar som vi ska ha den 20 maj är en sak. Jag kan också tänka mig att vi kommer att ha en hemsida, kanske en blogg, och träffas regelbundet.

Ni ska också utse årets bästa kvinnliga medieledare – en MediaAmazon. Namnet signalerar att man måste kriga för att lyckas som kvinnlig chef?

– Det är hämtat från Cecilia Zadigs och Gun Israelssons bok med samma namn, där de intervjuat höga kvinnliga mediechefer – så beskrivningen kommer från verkligheten. Syftet med priset är åter att rikta strålkastarljuset på kvinnor som leder medier, visa upp någon som kan vara en förebild och inspiration för andra. Vi vill gärna plocka fram i detalj vad den här personen har gjort.

Senaste numret

Fler avsnitt