Gå direkt till textinnehållet

Textreklamfrågorna ska utredas

Om en dryg månad drar Tidningsutgivarna bort sitt ekonomiska stöd till Pressens Textreklamkommittén, TRK. Vid förra veckans möte i Pressens Samarbetsnämnd beslöts att utreda hur textreklamfrågorna ska hanteras i framtiden.

Om en dryg månad drar Tidningsutgivarna bort sitt ekonomiska stöd till Pressens Textreklamkommittén, TRK. Men ännu har det inte tagits något formellt beslut om att lägga ned kommittén. Vid förra veckans möte i Pressens Samarbetsnämnd beslöts istället att utreda hur textreklamfrågorna ska hanteras i framtiden.

– Beslutet var en förutsättningslös utredning om regleringen och hanteringen av textreklamfrågorna. Organisationerna ska nominera representanter till utredningen till mig, och när jag har fått namnen ska jag sammankalla till ett första möte, säger Publicistklubbens ordförande Stig Fredriksson, som också är ordförande i Samarbetsnämnden.

mj@journalisten.se

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.