Textreklamfrågorna ska utredas
Om en dryg månad drar Tidningsutgivarna bort sitt ekonomiska stöd till Pressens Textreklamkommittén, TRK. Vid förra veckans möte i Pressens Samarbetsnämnd beslöts att utreda hur textreklamfrågorna ska hanteras i framtiden.
Om en dryg månad drar Tidningsutgivarna bort sitt ekonomiska stöd till Pressens Textreklamkommittén, TRK. Men ännu har det inte tagits något formellt beslut om att lägga ned kommittén. Vid förra veckans möte i Pressens Samarbetsnämnd beslöts istället att utreda hur textreklamfrågorna ska hanteras i framtiden.
– Beslutet var en förutsättningslös utredning om regleringen och hanteringen av textreklamfrågorna. Organisationerna ska nominera representanter till utredningen till mig, och när jag har fått namnen ska jag sammankalla till ett första möte, säger Publicistklubbens ordförande Stig Fredriksson, som också är ordförande i Samarbetsnämnden.
mj@journalisten.se