Gå direkt till textinnehållet

Sydsvenskan skruvar åt sin betallösning

Sydsvenskan förändrar sin betallösning på nätet för att få fler betalande nätläsare. – Fler måste slå i betaltaket, säger chefredaktör Lars Dahmén.

Sydsvenskan införde sin mjuka betalvägg för ett år sedan. 60 000 prenumeranter har sedan dess skapat konton på Sydsvenskan.se, och runt 4 000 personer har köpt något digitalt abonnemang. Nu vill Sydsvenskan få fler betalande digitala läsare. Hittills har den som inte är prenumerant kunnat läsa 20 artiklar gratis per månad, plus material på sidor som ligger utanför betallösningen, som förstasidan.

– 20 i månaden är rätt mycket. Fler måste slå i betalväggen. Troligen går vi därför ner till veckofrekvens, med fem gratis artiklar per vecka, säger Lars Dahmén.

Samtidigt kan det bli tal om att minska det material som ligger helt utanför betallösningen.

Dahmén betonar att det är ett långsiktigt arbete att flytta över de betalande läsarna från papperstidningen till digitala kanaler.

– Vi har ett långt perspektiv, men är inte rädda att testa olika varianter.

Fler videos
Fler avsnitt