SVT och SR missar miljonintäkter i reklam på webben
Det går bra med sponsringsreklam i TV, men inte med reklam på webben. SVT och SRs sajter skulle kunna dra in hundratals miljoner kronor,men avstår från möjligheten rapporterar Realtid.se.
Det går bra med sponsringsreklam i TV, men inte med reklam på webben. SVT och SRs sajter skulle kunna dra in hundratals miljoner kronor, men avstår från möjligheten, rapporterar Realtid.se.
I Norge tillåter det norska systerbolaget till SVT, NRK, reklam på sin sajt sedan en tid och den brittiska public servicejätten BBC har liknande planer inför nästa år.
Realtid.se har intevjuat Mikael Nilsson, informationsdirektör på SR och Lena Glaser, chef för SVTs interaktiva medier, och båda vidhåller att kärnverksamheten inom public service även i fortsättningen ska vara reklamfri.
Det görs dock redan i dag vissa undantag från regeln. Sedan flera år tillåter SVT privata bolag att sponsra stora evemang som OS och Melodifestivalen.
Anledningen till detta är att programverksamheten räknas som kärnverksamhet. Försäljning av olika program och produkter räknas som sidoverksamhet som ska bära sina kostnader genom egna intäkter. Internettjänsterna betecknas som kompletterande verksamhet.
Kärnverksamheten ska alltså vara reklamfri. SVT och SRs sajter räknas in i den kompletterande verksamheten, men genom ett informellt principbeslut ska sajterna vara reklamfria, uppger Realtid.se.
Beräkningar som Realtid.se gjort visar att SVTs sajt skulle kunna inbringa 40 miljoner kronor och SRs sajt drygt 25 miljoner kronor i reklamintäkter under 2006.
ik@journalisten.se