SVT kan gå miste om sponsormiljoner
Sveriges Television räknar med att dra in 12,5 miljoner i sponsringsintäkter vid den svenska finalen i Melodifestivalen. Men för att ha rätt att genomföra sponsringen krävs det att minst två länder väljer att visa programmet.
Sveriges Television räknar med att dra in 12,5 miljoner i sponsringsintäkter vid den svenska finalen i Melodifestivalen. Men för att ha rätt att genomföra sponsringen krävs det att minst två länder väljer att visa programmet.
Fem sponsorer, Sydkraft, Telia, Posten, Statoil och Lindex, har vardera satsat 2,5 miljoner för att under finalen i Globen den 12 mars få sina företagsnamn presenterade vid sändningen.
Men för att deras logotyper ska kunna visas krävs det att finalen sänds i fler länder än i Sverige, enligt de regler som European Broadcasting union, EBU, satt upp. Hittills har finska YLE och de baltiska länderna visat intresse för att sända den svenska finalen.
– Skulle Finland och Baltikum backa ur och inget annat land är intresserat kommer inte finalen att sponsras, säger Hans Hernborn, chef för SVTs programsekretariat som handlägger programpolitiska frågor.
bryt
SVT har i avtalet med sponsorerna inskrivet en klausul om att SVT måste följa EBUs och de svenska bestämmelserna rörande sponsring.
Huvudregeln för SVT är att public service-företaget inte får sponsra program, med undantag för sportevenemang. I SVTs sponsringskalender för 2005 finns det ett 70-tal sporttävlingar som företag kan sponsra under året. Dyrast är Hockeykväll (1,5 miljoner) och billigast damfotboll, (35 000 kronor).
Även samarbeten med EBU är undantagna från huvudregeln att SVT inte får sponsra sändningar. Den svenska finalen av Melodifestivalen i Globen anses som ett EBU-arrangemang eftersom den fungerar som uttagning av den svenska artist som ska delta i den stora europeiska sluttävlingen i Ukraina. EBU ställer också krav på att SVT äger evenemanget och ansvarar för hela finaltävlingen, och som sagt att tävlingen sänds i ytterligare ett land förutom Sverige.
bryt
Den parlamentariska kommitté som hade till uppgift att granska public service inför nästa tillståndsperiod publicerade nyligen sitt betänkande. Kommittén kom fram till att det inte finns något anledning att ändra på nuvarande huvudregel att sponsring ska vara förbjuden, utom i de fall då det rör sig om sport och gemensamma arrangemang med EBU. Kommittén ansåg dock att SVT bör vara restriktiv i omfattningen av sponsringen så att inte publiken uppfattar public service-företaget som styrt av kommersiella krafter, utan behåller sitt oberoende, integritet och trovärdighet.
Kommittén vill att det ska bli lättare att granska de avtal som SVT gör med de företag som sponsrar sändningar. Granskningsnämnden för radio och TV har till regeringen påtalat att de haft problem att få ut avtal eftersom SVT har hänvisat till att det rör sig om affärshemligheter.
– Vi anser att det ska betraktas som offentliga material. Vill Granskningsnämnden granska avtalet ska de ha möjlighet till det, säger Ewa Larsson(mp), som satt i public service-kommittén.
Kommittén vill därför att det i sändningstillståndet klart står att SVT ska vara skyldiga att till Granskningsnämnden redovisa innehållet i de kontrakt och avtal som skrivs.
bryt
Hur sponsoravtalen för Melodifestivalen ser ut är intressant eftersom SVT själva inte har arbetat med att leta sponsorer utan anlitat företaget Eventum, dotterbolag till EMA Telstar som sköter om ljus, ljus, flytt av scener och allt som inte har med själva TV-sändningen att göra. Det är tredje året som SVT samarbetar med Eventum och EMA Telstar.
SVT väljer ut låtar, men inte sponsorer. Eventum och sponsorerna sköter om kringarrangemang som SVT inte är inblandade i.
– SVT skulle själva kunna skaffa sponsorer, men det finns kompetens och kunskap på detta område hos exempelvis Eventum och framför allt hos EMA Telstar som har erfarenhet av att arrangera konserter och evenemang av denna storlek. Enbart att sälja 70 000 biljetter är en diger uppgift, säger Thomas Hall, Melodifestivalens projektledare på SVT.
Enligt Mats Låftman, säljansvarig på Eventum, har de fem huvudsponsorerna betalat 2,5 miljoner vardera för att deras logotyper visas i finalprogrammet. Detta gäller bara finalen, inte de deltävlingarna som nu pågår.
De tolv företag som är så kallade partners har betalat 500 000 kronor vardera – men de pengarna går till Eventum, inte SVT.
Dessa summor är egentligen bara en grundavgift som ger företagen rätt att i olika sammanhang använda Melodifestivalens logotyp i reklamkampanjer, på hemsidor, på broschyrer, ordna jippon runt tävlingarna eller på annat sätt tala om att de sponsrar Melodifestivalen. Den sortens sponsringsintäkter har SVT inte rätt att ta emot.
pj@journalisten.se