Sveriges Tidskrifter skrotar sin tidskrift
Sveriges Tidskrifter skaffar en ny logga, ny tagline och skrotar sin tidskrift Allt om Tidskrifter.
På Sveriges Tidskrifters årsmöte på onsdagen blev Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete omvald som ordförande och som ny vice ordförande utsågs Ann Henriksson, vd för LRF Media.
Samtidigt lanserar organisationen en ny kostym och en ny strategi.
I höstas föreslog styrelsen att organisationen skulle byta namn till ”Sveriges Publicister”, men efter kritik från bland andra Publicistklubben, backade styrelsen från förslaget. Sveriges Tidskrifter kommer att fortsätta att heta Sveriges Tidskrifter, men får en ny tagline, eller devis: ”Publicister i samverkan”.
– För oss är det vad vi gör för medlemmarna som är det viktiga, inte vad vi heter. Vi valde att fokusera på att vässa strategin i stället. Vi byter inte namn, men vi adderar en ny tagline, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter i en kommentar.
Organisationen lanserar en ny logotyp, ny grafisk profil och ny sajt.
Den nya logotypen (se ovan) står enligt Sveriges Tidskrifter för journalistik och publicistik: ”Eftersom citattecknet är spegelvänt skapar det även ett P som i publicister och blir också en symbol för ansikten.”
– Det får symbolisera hur vi samlar alla människor i den här branschen, säger Kerstin Neld.
Tidningen Allt om Tidskrifter som utkommit fyra gånger per år skrotas och ersätts av en årlig oneshot.
– Vi kommer fortsätta ge ut en papperstidning. Det kommer att bli en årlig prestigeutgåva som manifesterar allt det härliga som man kan göra med ett pappersmagasin, och samtidigt ska det vara en guide och temperaturmätare gällande innovationskraften i vår bransch. Sveriges Tidskrifter kommer fortsätta att göra löpande journalistik som vi nu ska publiceras digitalt i nyhetsbrev och på sajten, säger Kerstin Neld.
I den nya strategin ingår att starta flera nya nätverksgrupper, bland annat en om digitala läsarintäkter. Under 2021 kommer Sveriges Tidskrifter därtill att starta ett nytt mentorsprogram. Vidare inför organisationen ett sigill för publicister som vill markera att de tar ansvar.
Här är hela den nya styrelsen:
Ordförande: Helle Klein, Dagens Arbete
Personlig ersättare: Helena Ingvarsdotter, Kollega
Vice ordförande: Ann Henriksson, LRF Media
Personlig ersättare: Robert Jonsson, LO Mediehus
Övriga ledamöter
Anna-Clara Welander, Lifestylegruppen, Bonnier News
Personlig ersättare: Stina Abenius, Lifestylegruppen, Bonnier News
Brit Stakston, Blankspot
Personlig ersättare: Irena Požar, VeckoRevyn
Camilla Bergman, Breakit
Personlig ersättare: James Savage, The Local
Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg
Personlig ersättare: Joakim Allwin, IDG
Cissi Elwin, Chef
Personlig ersättare: Maria Blom, Arkitekten
Estelle Ejdeholm, Story House Egmont
Personlig ersättare: Per Kjellander, Story House Egmont
Jon Åsberg, Fokus
Personlig ersättare: Thomas Peterssohn, New Technology MG
Martin Kroon, Aller media
Personlig ersättare: Bodil Ericsson Torp, Aller media
Unn Edberg, Vi Media
Personlig ersättare: Ola Carlson, Offside Press