Gå direkt till textinnehållet

Sveriges Tidskrifter kan bli Sveriges Publicister

Sveriges Tidskrifter antar ny framtidsstrategi – och föreslår namnbyte till ”Sveriges Publicister”.

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifters styrelse har enhälligt antagit en ny framtidsstrategi som bland annat innehåller en certifiering för ansvariga utgivare, ett mentorskapsprogram, nätverk, satsningar på kompetensutveckling och en mer offensiv strategi för lobbying gentemot politiker och beslutsfattare.

Samtidigt föreslår styrelsen att organisationen byter namn till Sveriges Publicister, vilket bättre ska spegla att medlemmarna inte längre uteslutande arbetar med tidsskriftsproduktion.

– Vi vill tydliggöra tidskriftsbranschens ständiga förändring i vårt erbjudande till våra medlemmar och bättre spegla den verklighet som de befinner sig i. Därför har vi under våren 2020 genomfört ett strategiarbete med syfte att utveckla vår roll och vårt erbjudande. Som ett resultat av den uppdaterade strategin föreslås även ett namnbyte, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

Annons Annons

– Jag är glad över att en enhällig styrelse antog den nya framtidsstrategin och som en konsekvens vill byta namn till Sveriges Publicister. Namnet speglar hur vår bransch ser ut idag och vilken roll våra medlemmar spelar i samhället. Våra medlemmar har en demokratibärande funktion och finns i en mängd kanaler. Som organisation ska vi fortsätta stötta och guida våra medlemmar i till exempel pressetiska frågor och affärsutveckling, säger Helle Klein, ordförande i Sveriges Tidskrifter samt vd och chefredaktör för Dagens Arbete, i en kommentar.

En extrainsatt stämma genomförs den 6 oktober och förutsatt att medlemmarna är positiva till förändringen planeras ett namnbyte för organisationen till den 1 december.

Fler avsnitt
Fler videos