Gå direkt till textinnehållet

Strömningstjänsterna har blomstrat i Sverige – tills nu

Efter tio år av uppgång har tillväxten på strömningsmarknaden i Sverige  stannat av.

Så sent som för några veckor sedan berättade Journalisten hur experter varnar för användartapp hos strömningsbolagen i Sverige, i takt med den ökade inflationen.

I en analys av det första kvartalet 2022 kan Mediavision nu konstatera att antalet hushåll med strömningsabonnemang har stannat av, och varit i stort sett oförändrat under de senaste tolv månaderna.

Även tillväxten för ”stacking” bromsar in, det vill säga antalet abonnemang per betalande kundhushåll, skriver de i ett pressmeddelande.

”Mycket pekar alltså på en mättad betalmarknad för streaming i Sverige”, anser Mediavision.

Tillväxten är svag, endast fyra procent, och detta trots att många nya tjänster har lanserats. Hushållens utgifter för strömningstjänster ökar inte heller märkvärt. Däremot har konkurrensen om befintliga hushåll ökat.

Det är också troligt att tillväxten nu ökar för tjänster som helt eller delvis finansieras av reklam.

– Nu talar även flera aktörer om strategiskiften, där annonsfinansierade tjänster väntas få ett rejält uppsving det närmaste åren. Inte minst tänker jag på Disneys planer på att lansera en annonsfinansierad version av Disney Plus, samt Netflix förändrade inställning till reklam efter den senaste kvartalsrapporten. Men även aktörer som Pluto TV som snart lanserar kommer att driva på denna utveckling, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos