Gå direkt till textinnehållet

Starkt stöd för fortsatt brett public service

Bara 11 procent av svenskarna vill att SVT och SR enbart ska sända nyheter och smala program, visar den nya SOM-undersökningen om medieförtroende och medieattityder.

Idag presenterades den nationella SOM-undersökningen i Göteborg. Medieforskaren Ulrika Andersson har i sin undersökning frågat om svenskarnas inställning till två olika mediepolitiska förslag.

11 procent av de svarande tycker att det är ett bra förslag att låta SVT och Sveriges Radio sända ”enbart nyheter och smala program”, medan 63 procent tycker att förslaget är dåligt. 28 procent är neutrala.

När det gäller att öka stödet till lokala morgontidningar för att bevara den lokala journalistiken svarar 56 procent att det är ett bra förslag. 12 procent tycker att förslaget är dåligt och var tredje, 32 procent, är neutrala.

Annons Annons

Tittar man på partisympatier är moderater och sverigedemokrater de som är mest positiva till att smalna av public service (14 procent). Samma partiers sympatisörer är minst positiva till ökat stöd till lokala morgontidningar (48 respektive 49 procent).

Ulrika Andersson visar också att SVT är det medieföretag som allmänheten har störst förtroende för (75 procent har mycket eller ganska stort förtroende), följt av Sveriges Radio (72 procent).

57 procent uppger sig ha förtroende för TV4 och 51 procent för den lokala morgontidningen.

Förtroendet för både SVT, SR och TV4 ökade med minst fem procent i den yngsta målgruppen, 16-29-åringarna, under 2021.

SRs vd Cilla Benkö skriver i ett blogginlägg att en förklaring till SRs höga och ökande förtroendesiffror är att ”publiken vet att Sveriges Radio levererar ett innehåll som är både oberoende och opartiskt. […] Ett annat skäl till publikens höga förtroende är att vi når ut brett och finns nära vår publik.”

Fler avsnitt
Fler videos