Stärkt annonsmarknad
Medieinvesteringarna ökade med 5 procent under 2004 jämfört med året innan. Gratistidningar och kvällspress är vinnare, även om den svagare storstadspressen också återhämtade sig något mot slutet av året.
Medieinvesteringarna ökade med 5 procent under 2004 jämfört med året innan. Gratistidningar och kvällspress är vinnare, även om den svagare storstadspressen också återhämtade sig något mot slutet av året.
Kvällspress och gratistidningar är vinnarna, medan storstadspress får allt hårdare konkurrens från gratistidningar. Det skriver branschtidningen Resumé med utgångspunkt från nya siffror om 2004 års reklamköpen från Institutet för Reklam- och Mediestatistik.
2004 var totalt ett år av återhämtning på mediernas reklammarknad.
Hos gratistidningarna var snittillväxten drygt 30 procent under 2004.
För storstadspressens var det tyngre, reklamintäkterna minskade med 6 procent under året, även om viss återhämtning skedde under sista kvartalet.
Bio, tidskriftsbilagor och tryckta kataloger har också haft minskade intäkter under året.
pf@journalisten.se