Gå direkt till textinnehållet

Springer får inte kalla Wallraff för Stasi-agent

En tysk domstol har förbjudit Springer-tidningar att kalla den kände tyske journalisten Günter Wallraff för f d Stasi-agent. Det skriver norska Journalisten.

En tysk domstol har förbjudit Springer-tidningar att kalla den kände tyske journalisten Günter Wallraff för f d Stasi-agent. Det skriver norska Journalisten.

Det var de Springerägda tidningarna Die Welt och Berliner Morgenpost som förra veckan hävdade att Günter Wallraff var en så kallad icke officiell medarbetare ”inoffizieller Mitarbeiter – IM” för den tidigare östtyska säkerhetspolisen Stasi. Tidningarna hävdar att de hade kommit över nya dokument i de så kallade Rosewood-arkiven. Arkivet har en omfattande förteckning över Stasis tidigare utlandsagenter som amerikanska agenter lyckades komma över i dagarna efter murens fall. USA har nu skickat tillbaka arkiven till Tyskland.

Påståendet att Wallraff skulle ha samarbetat med Stasi är inte ny och Wallraff misstänker att Springerpressen vill svärta ner hans namn. Wallraff infiltrerade på 70-talet tidningen Bild, som ägs av Springerkoncernen, och avslöjade tidningens ibland tvetydighet till sanningen.

En domstol i Hamburg har nu förbjudit Springerkoncernen att kalla Wallraff ”tidigare Stasi-medarbetare” eller ”Stasi-IM”. Om tidningarna skulle fortsätta att kalla honom detta riskerar de att få böta 250 000 euro.

pj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos