Gå direkt till textinnehållet

Sofia fick inte rösta om huvudavtalet – ”Försökte få en länk i två dagar”

Sofia Lilly Jönsson kunde inte delta i Journalistförbundets medlemsomröstning om huvudavtalet eftersom hon aldrig fick röstlänken per mejl. Fler kan ha drabbats.

Sofia Lilly Jönssons nej-röst hade inte påverkat utfallet i Journalistförbundets medlemsomröstning om huvudavtalet eftersom ja-sidan vann med cirka 850 rösters marginal, men hon undrar om fler har drabbats.

– Jag förstod på tisdagskvällen att det mejl som skickats ut till medlemmarna inte nått mig, och då tog jag kontakt med den som var kontaktperson på Kantar Sifo men fick aldrig något svar. Jag tycker att det känns konstigt att kontaktpersonen aldrig hörde av sig. Jag försökte få en länk i två dagar, säger Sofia Lilly Jönsson.

Hon fick däremot kontakt med Journalistförbundet och fick efter avslutad omröstning via förbundet veta att Kantar Sifo ska ha skickat röstlänken till hennes registrerade mejladress totalt fyra gånger. Inget av mejlen kom fram. Hon fick en se en skärmdump från Kantar Sifos system att mejlen skickats.

– Jag har kollat skräpposten, inget av mejlen har fastnat där. Jag har epost via Apple, och visst, det är möjligt att Apples spamfilter sorterat bort det automatiskt utan att meddela mig. Men i sådant fall kanske jag inte är den enda som har drabbats.

Journalistförbundets kommunikationschef Petteri Flanagan Karttunen uppger för Journalisten att det är 17 personer som Kantar Sifo inte lyckats nå på grund av att mejlen studsat, det vill säga mejladresserna inte existerar.

– Det är förstås väldigt olyckligt att mejlet inte gått fram. Det är endast en medlem som hört av sig till kansliet om att hen ej fått mejl från Kantar Sifo. Denna medlem har fått en skärmdump från Kantar Sifos mejlsystem som visar att Kantar vid fyra tillfällen skickat ett mejl om omröstningen till den adress som medlemmen har angett. I denna skärmdump framgick datum och tider för utskicken, säger Petteri Flanagan Karttunen.

Malin Grundqvist, projektledare på Kantar Sifo, uppger för Journalisten att mejlen som skickades till Sofia Lilly Jönsson inte har studsat och att det inte går att veta hur många som fastnat på liknande sätt.

– I det här fallet kan vi se att vi har skickat ut inbjudan och påminnelse till personen, men det kan vara så att utskicket fastnat i ett spamfilter. Vi kan inte se vilka mejl som fastnar i spamfilter och inte, säger Malin Grundqvist.

– Orsaken till att en inbjudan fastnar i spamfilter handlar om brandvägg, att adressen har en högre säkerhetsnivå för att kunna motta mejl från okända mejladresser.

Kantar Sifo har rutiner för att undvika att utskick fastnar i spamfilter, till exempel skickas inbjudningarna i portioner över tid. Dessa har rutiner har följts under medlemsomröstningen.

Sofia Lilly Jönsson ifrågasätter förbundets beslut att lägga ut omröstningen på entreprenad.

– Man kunde ha låtit oss rösta genom att logga in på förbundets sajt med bank-id. Det hade kanske blivit både säkrare och billigare, säger hon.

Fler avsnitt
Fler videos