Södra Sidan vill bli snyggare och mer lättläst
En tidning som tas på allvar och som är lättare att läsa. Det har varit riktlinjer för omgörningen av gratistidningen Södra Sidan, vars nya skepnad når läsarna imorgon, lördag.T.h: Nya Södra Sidan.
Sedan starten 2006 har Södra Sidan, som delas ut till 41 000 hushåll längs med röda linjen i södra Stockholm, gjort några mindre förändringar i layouten.
– Men nu kastar vi ut och tar in mer nytt. Vi vill att tidningen ska kännas fräsch och up-to-date formmässigt och att den ska uppfattas som snygg. Vi är beroende av att den tas på allvar av alla från beslutsfattare till mediebyråer, säger chefredaktören Petter Beckman.
Han tror inte att läsarna bryr sig lika mycket om designen. Men att Södra Sidan nu även ska bli mer lättläst är viktigt.
Trots lågkonjunkturen gick Södra Sidan med en liten vinst 2009, då man ökade annonsintäkterna med 30 procent och även ökade sin upplaga genom att expandera till Norra Botkyrka.
Varför går det så bra för er?
– Vi jobbar väldigt hårt. Vi slåss mot Mitt i-tidningarna, och gläds åt att ta mycket mer av den lokala annonsmarknaden än de gör. Jag tror att vi har ett innehåll och en tidningsidé som går hem bättre hos folk. Det förstår annonsörerna.
På vilket sätt är ni annorlunda?
– Vi försöker ha en annan ton och grundstämning i tidningen, den är inte en grunddeppig och tung förortstidning. Men inte heller bara glad – vi försöker skildra de södra förorterna på ett balanserat sätt, säger Petter Beckman.