Gå direkt till textinnehållet

Se & Hör klandras för Lasse Berghagen-rubrik

Rubriken “Lasses chockbesked: Jag vill skiljas” var ett brott mot god publicistisk sed. Det konstaterar Pressens opinionsnämnd, som klandrar Se & Hör – trots att tidningen senare bad om ursäkt.

Rubriken “Lasses chockbesked: Jag vill skiljas” var ett brott mot god publicistisk sed. Det konstaterar Pressens opinionsnämnd, som klandrar Se & Hör – trots att tidningen senare bad om ursäkt.

Se & Hör-rubriken, på tidningens förstasida i nr 18/03, gällde Lasse Berghagens engagemang som allsångsledare på Skansen – inte hans äktenskap. Rubriken, som i sin helhet löd, “Efter år av kärlek, Lasses chockbesked: Jag vill skiljas”, tolkades dock som ett skilsmässobesked. I varje fall av Lasse Berghagen och hans hustru, som i sin anmälan skriver att de kände sig djupt kränkta – och att deras förtroende för journalister fått sig en knäck.

Se & Hör bad i påföljande nummer Lasse och Eva Berghagen om ursäkt, på tidningens förstasida. I sitt svar till PO skriver tidningens ansvarige utgivare att hon “förstod anmälarnas indignation” och att hon höll med om att formuleringen var felaktig.

PO Olle Stenholm skriver i sitt utlåtande att rubriken innebär en kränkning och ett intrång i privatlivet, med en oacceptabel publicitetsskada som följd. Opinionsnämnden gick på samma linje och klandrar tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Det är fjärde gången i år som Se & Hör klandras av Pressens opinionsnämnd.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos