Gå direkt till textinnehållet

Sandström om betalt på nätet: Osäkert men lockande

- Vi vill ta betalt, samtidigt får vi mycket material och länkningar från  sociala medier och vill vara en del av den konversationen.Det säger Daniel Sandström , Sydsvenskans chefredaktör, om betalning för journalistik på nätet. (Bilden: Daniel Sandström. Foto: Sydsvenskan)

Vad har ni för strategi för betalning på webben?

– Just nu har vi ingen färdig strategi. Men vi har diskuterat frågan sedan i somras och har tagit steg så att vi har möjlighet att ta betalt. Det kan gälla exklusiva saker, till exempel träningsmatcher i fotboll som det finns ett stort engagemang för. Jag är väldigt pragmatisk i synen på det här. Vi vill gärna ta betalt, samtidigt får vi mycket material och länkningar från sociala medier och vill vara en del av den konversationen.

Kommer ni att vara huvudsakligen gratis under den närmaste tiden?

– Huvudsakligen, men med en twist. Vi tittar på betalväggar och betalmodeller, men tror att det är problematiskt att genomföra dem.

Är det samma konflikt och avvägning mellan räckvidd och annonsintäkter på nätet som på papper?

– Visst, den besvärliga balansen mellan läsare och annonser finns både på papper och webb. Men jag tror att det finns en större betalningsvilja när vi kommer in i mobilvärlden. Där finns en större vana vid mikrobetalningsmodeller.

I vilken mån är det traditionell journalistik det då kan handla om?

– Med en Smartphone och pekskärm kan det lika väl handla om nyhetsjournalistik som om kulturjournalistik, faktiskt.

Idag är det gratis att läsa Sydis som PDF på webben. Varför?

– Det är en temporär lösning, inte en strategi. PDF-tidningen är inte så populär. Vi är just nu mellan två lösningar, men från denna vecka ska PDF-tidningen vara skyddad.

Kommer vanliga nyheter att förbli gratis, till exempel lokalnyheter från runt om i Skåne?

– Det är klart att så länge materialet är unikt är det tänkbart att ta betalt. Men går vi ensamma in bakom en betalvägg så öppnar det möjligheter för konkurrerande tidningar – så det är ingen klar framgångsväg.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt