Så använder svenskarna medier
Tendensen är tydlig sedan flera år. Den tid vi lägger på traditionella medier minskar något från år till år, samtidigt som den tid svenskarna (över 16 år) lägger på medier på internet ökar något. Det här visar en ny rapport från Internetstiftelsen IIS.
Tiden som svenskarna ägnar åt traditionella medier på internet ligger i år på samma nivå som förra året. Men det sker också förändringar, bland annat att TV-tittandet på internet ökar från i genomsnitt 2,1 till 2,4 timmar i veckan. Det skriver IIS i sin rapport som du kan läsa i sin helhet här.
Jämför man de traditionella medierna i deras traditionella former (papperstidning, radio via en radioapparat och TV via en TV-apparat etc) med deras internetversioner (appar, webbsidor etc) är de traditionella formerna fortfarande dominerande när det gäller radio, TV och böcker.
Skillnaderna är dock mindre för tidningsläsandet om man slår ihop kvälls- och morgontidningarna.
- IIS-rapporten visar att kvällstidningsläsandet på papper endast är 21 procent av den totala lästiden medan morgontidningarna fortfarande har 72 procent av lästiden på papper.
- När det gäller radio lägger svensken 9,1 timmar i veckan på att lyssna traditionellt och bara 1.3 timmar på att lyssna via internet.
- Dagstidningar lägger man 2,5 timmar i veckan på att läsa på papper medan man lägger 1,9 timmar på att läsa den digitalt. Tre av fyra läser dagstidningar på nätet, åtminstone ibland. En tredjedel gör det dagligen.
- Nära hälften av svenskarna vet inte vad en tweet är. Däremot vet nästan hälften i dag vad en podd är och nästan 70 procent av svenskarna använde sig av internet för att informera sig inför valet 2014.
- Hälften av 16-35 åringarna var politiskt aktiva på Facebook kring valet 2014.
- Hälften av befolkningen gjorde något valtest på nätet inför valet 2014, över 70 procent av de under 35 år gjorde det.
Fortfarande står också många helt utanför internets värld, närmare bestämt är det 840 000 människor i Sverige som inte använder internet. Det vanligaste svaret på varför man inte gör det är att man inte är intresserad (63%). Därefter nämns den krångliga tekniken (26%).