Reportrar skriver både reklam och nyheter
På Norrländska Socialdemokraten kan medarbetare skriva beställda reklamtexter ena dagen för att nästa skriva nyhetsartiklar. – Våra medarbetare kan skilja på sina roller, säger Lennart Håkansson, NSDs chefredaktör och ansvarige utgivare.
På Norrländska Socialdemokraten kan medarbetare skriva beställda reklamtexter ena dagen för att nästa skriva nyhetsartiklar.
– Våra medarbetare kan skilja på sina roller, säger Lennart Håkansson, NSDs chefredaktör och ansvarige utgivare.
Norrländska Socialdemokraten pub-licerar material som köps in till tidningen från NSDs egen nyhetsbyrå. Samtidigt producerar nyhetsbyrån beställningstexter åt kommersiella intressen. I bägge fallen handlar det om signerade artiklar. Samma reporter kan medverka med byline på nyhetsplats i tidningen och i en annonsbilaga, som bladats in i NSD.
– Det är inget konstigt med det, säger Lennart Håkansson. Det är inte reklam utan uppdragsgivare som beställer redaktionellt material. I nyhetsbyråns affärsområde ingår att leverera beställda texter och vi köper också tjänster av byrån.
Lennart Håkansson har tidigare sagt att NSDs nyhetsbyrå bara gör konkreta uppdragsbeställningar, webbuppdateringar och redaktionellt dagliga enkäter. Men tidningen publicerar trots detta artiklar av journalisterna som jobbar åt nyhetsbyrån.
– Ja, det kan även förekomma byråmaterial i nyhets- och nöjesartiklar, bekräftar Lennart Håkansson.
Det är Lennart Håkansson som har tagit initiativet till en separat nyhetsbyrå i samma lokaler som NSD-redaktionen. Han anser att föreställningen om att denna dubbla verksamhet kan vara problematisk är ”en 70-talskonstruktion”:
– Vi har kompetensen att klara av att skriva olika typer av artiklar men för säkerhets skull gör vi det i olika organisationer. Tidningen NSD jobbar inte åt några externa kunder. Men koncernen ska tjäna pengar för att slippa skära ner. Den här typen av försäljning till externa kunder stärker resurserna för själva journalistiken. Jag ser inga problem med det här – bara möjligheter.
– Tidningen har bara ett uppdrag och det är från läsarna. Och tidningen kan köpa material var som helst ifrån, det är inget nytt. Vi har lika stora krav på nyhetsbyråns material, men det är inte den som bestämmer vad vi publicerar.
I en krönika om textreklam i NSD den 20 maj skriver chefredaktör Håkansson om vikten av journalistiska bedömningar i redaktionella texter. I krönikan citerar han branschens textreklamregler, bland annat med passusen ”Se till att ingen sammanblandning kan ske av redaktionellt material och reklambudskap.”
Hur skiljer ni på medarbetarnas växlande roller?
– Hade skribenten varit frilansjournalist hade han också kunnat skriva i olika sammanhang, med olika roller, säger Lennart Håkansson. Även om det kan finnas en risk att blanda ihop dem tror jag inte att risken är så stor.
Journalisterna på tidningen saknar egen fackklubb. Elisabeth Hedman, som tidigare var klubbordförande, säger att ingen vill ta uppdraget som ordförande. Andra röster på redaktionen har hävdat att det beror på att Lennart Håkansson kör över dem med avvikande synpunkter.
– Man kan väl säga att svårigheten att få en klubb kan hänga ihop med att det länge har varit trögt att nå resultat i det fackliga arbetet. Att det har varit en socialdemokratisk tidning har inte spelat någon roll här, kommenterar Elisabeth Hedman.
Hur är stämningen på NSD?
– Ja, vad ska man säga? svarar hon, efter en lång tystnad.
Lennart Håkansson är medveten om att han är en viljestark chef:
– Jag är en drivande chef, visst, men jag har dragit tillbaka förslag också, men inte när det gäller nödvändiga saker.
Tidningsutgivarna, som i våras ställde sig bakom en förnyad version av riktlinjerna mot textreklam tillsammans med Journalistförbundet, vill inte kommentera NSDs syn på text och reklam, men meddelar att man utgår från att tidningen följer avtalet.
pf@journalisten.se