Reklamskatten sänks i etapper
Den socialdemokratiska riksdagsgruppen slog i dag fast att avskaffandet av reklamskatten, som riksdagen beslutade om redan 2002, nu bör inledas. Skatten kommer att tas bort i flera steg, uppger Mediatrender.
Den socialdemokratiska riksdagsgruppen slog i dag fast att avskaffandet av reklamskatten, som riksdagen beslutade om redan 2002, nu bör inledas. Skatten kommer att tas bort i flera steg, uppger Mediatrender.
Beslutet att ta bort reklamskatten togs av riksdagen 2002, men med förbehållet “när statsfinanserna så tillåter”. Sedan dess har regeringen inte preciserat när den processen skulle påbörjas, men efter den senaste tidens utspel om förbättrad ekonoi och utrymme för andra skattesänkningar var det inte oväntat att beskedet om reklamskattens avskaffande skulle komma redan under hösten.
Intresseorganisationer som Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet har länge drivit kampanj mot reklamskatten, som snedvridit konkurrensen – dels mellan olika medieformer, eftersom radio/TV inte har reklamskatt, dagspress har 4 procent och tidskrifter elva procent, dels mellan journalistiska medier och direktreklam, som är helt skattebefriad.
Dagens besked innebär dock inte att skatten avskaffas direkt. Enligt Medietrender kommer det att ske i etapper, där först fribeloppet för vilka annonsintäkter som är skattefria höjs, samtidigt som skattesatsen sänks. Detta skulle kunna ske redan till årsskiftet. När reklamskatten helt ska vara avskaffad är inte känt.
mj@journalisten.se