Rättsliga åtgärder mot felaktiga citat i annonser
Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell överväger rättsliga åtgärder mot felaktiga citat i nöjesannonser, enligt SR Kulturnytt.
Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell överväger rättsliga åtgärder mot felaktiga citat i nöjesannonser, enligt SR Kulturnytt.
Många nöjesannonser i tidningarna använder sig av citat från recensenter för att locka publik. Men enligt en granskning som Kulturnytt gjort kan många av citaten inte styrkas. Generaldirektören för Konsumentverket Karin Lindell hävdar att detta är ett brott mot marknadsföringslagen eftersom annonserna är vilseledande.
– Det är den som har annonserat som ska kunna styrka att det som står i annonsen är sant, säger Karin Lindell till Kulturnytt.
Konsumentverket överväger rättsliga åtgärder mot vilseledande reklam i nöjesannonser eftersom citat används på ett vilseledande sätt.
– De som annonserar måste också kunna styrka sina påståenden. Kan man inte styrka om man går tillbaka och tittar vad som är sagt så är det vilseledande, säger Karin Lindell.
pj@journalisten.se