Gå direkt till textinnehållet

Rapport prickas för missvisande bildillustration

Sveriges Televisions nyhetsprogram Rapport har fällts av Granskningsnämnden för en missvisande bildillustration i ett inslag om falska universitetsdiplom.

Sveriges Televisions nyhetsprogram Rapport har fällts av Granskningsnämnden för en missvisande bildillustration i ett inslag om falska universitetsdiplom.

Ett inslag i Rapport den 2 februari handlade om att hemsidor på Internet lurar studenter att betala anmälningsavgifter till påhittade universitet och att köpa falska examensbevis. Som illustration till inslaget visades bland annat ett diplom från ett bluffuniversitet med ett svenskt personnamn väl synligt.

Det falska diplom som visades i inslaget hade införskaffats av journalisten Kaianders Sempler som underlag för en tidningsartikel om bluffuniversitet.

Eftersom Rapport inte upplyste om detta kom Sempler att felaktigt utpekas som en person som hade köpt ett falskt examensbevis för eget bruk. Enligt Granskningsnämnden blev inslaget så missvisande att det stred mot kravet på saklighet i SVTs sändningstillstånd.

hl@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos