Gå direkt till textinnehållet

Publicistguide ska öka elevers kunskap om journalistik

Statens medieråd och TU ger ut en guide till publicistik som vänder sig till elever i grundskolan och gymnasiet.

Publicistguiden är framtagen av Statens medieråd och Mediekompass, som är ett TU-finansierat hjälpmedel för lärare som vill använda nyheter och journalistik i undervisningen.

I boken beskrivs vad journalistik är och vad man bör tänka på som journalist när det gäller bland annat upphovsrätt och källkritik. Där presenteras också de förutsättningar svensk journalistik verkar inom, med pressetiska och yrkesetiska regler.

”Det är vår förhoppning att lärare och elever kommer att uppskatta och använda Publicistguiden både för att fördjupa förståelsen och intresset för journalistik, och själva bli inspirerade till journalistiskt berättande. Fria och oberoende medier är trots allt en av hörnstenarna i en fungerade demokrati”, säger Henrik Nyberg, kommunikatör på Mediekompass, i en kommentar.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt