Gå direkt till textinnehållet

Pinsamt misstag av PP Pension

I reklamutskicket föreslår PP Pension en extrainsättning på pensionskontot före nyår och skickar med ett förtryckt inbetalningskort. Men många sparare har fått fel inbetalningskort. De riskerar att betala till någon annans pensionskonto.

I reklamutskicket föreslår PP Pension en extrainsättning på pensionskontot före nyår och skickar med ett förtryckt inbetalningskort. Men många sparare har fått fel inbetalningskort. De riskerar att betala till någon annans pensionskonto.

”Förbättra din pension – gör en extra insättning!”, står det i reklambrevet som runt Lucia nådde 654 privata pensionssparare hos PP Pension.

”Använder du bifogat inbetalningskort behöver du enbart fylla i beloppet”, heter det också.

Den som följer uppmaningen riskerar att förbättra någon annans pension med sina surt undanlagda pensionspengar, i stället för sin egen.

Ett fel i kuverteringen har gjort att många fått en avi till en annan sparares konto.

Hur många har fått fel inbetalningskort?

– Det vet vi inte, säger VD Tomas Lindstrand på PP Pension.

Varför blev det fel i kuverteringen?

– Det var den mänskliga faktorn. Det är inte fel på maskinen som sådan, men den blev matad med fel uppgifter.

Vem upptäckte felet?

– Vi upptäckte det i en efterkontroll på kvällen samma dag som utskicket gick iväg. Då skrev vi ett nytt brev.

I det nya brevet ber PP Pension spararna att kontrollera att det egna namnet står på inbetalningskortet innan de betalar in pengarna. De 654 spararna är antingen frilansar eller anställda på medieföretag som tecknat en privat försäkring utöver den som arbetsgivaren betalar.

Ett par sparare har upptäckt att de fått fel inbetalningskort och hört av sig till PP Pension.

De flesta har förmodligen inte märkt det, tror Tomas Lindstrand:

– Den här typen av information kastar man sig inte över direkt. Det är nog få som tagit det till sig. De flesta har sett det som reklam.

Varför skickade ni med inbetalningskort överhuvudtaget?

– Det var en service som vi tyckte var till hjälp för dem som var intresserade. Det var det som var tanken.

Hur vet man att pengarna kommer in på rätt konto?

– Namnet står på inbetalningskortet. Vi utgår från att om man ser att det är fel namn så använder man inte det inbetalningskortet.

Men om man ändå gör det?

– Då har vi lagt in en kontroll till. Om man inte har fyllt i sin adress så kontaktar vi den kund som fått brevet. Och även de ifyllda avierna ska vi kontrollera med kunden.

Och om den som har sitt namn på inbetalningskortet inte vill lämna tillbaka pengarna?

– Vi sätter inte in pengarna på försäkringen innan vi vet att allt är rätt. Så fort det är en avvikelse går pengarna tillbaka till avsändaren.

För att vara avdragsgill måste insättningen göras före årsskiftet. Om man stavat fel i adressen riskerar man alltså att missa avdragsrätten?

– Ja, det skulle i så fall kunna inträffa, säger Tomas Lindstrand.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret