Gå direkt till textinnehållet

Osynlig produktplacering vanligt i tysk TV

Produktplacering har sedan våren regelbundet använts i tyska TV-kanalen ZDF. Men trots informationsplikten är tittarna inte medvetna om det kommersiella samarbetet, skriver tyska branschtidningen Journalist.

Tyska rikskanalen ZDF arbetar regelbundet med produktplacering i sina underhållningsprogram, och gränserna mellan reklam och redaktionellt arbete flyter.

Enligt tidningen betalar modemärken regelmässigt ZDF för att synas i kanalens produktioner. Men publiken är inte medveten om den kommersiella produktplacering som sker, även om program med produktplacering ska märkas med ett stort P i början och slutet – för att markera "produktionshjälp", Det skriver tyska facktidningen Journalist.

Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret