Gå direkt till textinnehållet

Osynlig produktplacering vanligt i tysk TV

Produktplacering har sedan våren regelbundet använts i tyska TV-kanalen ZDF. Men trots informationsplikten är tittarna inte medvetna om det kommersiella samarbetet, skriver tyska branschtidningen Journalist.

Tyska rikskanalen ZDF arbetar regelbundet med produktplacering i sina underhållningsprogram, och gränserna mellan reklam och redaktionellt arbete flyter.

Enligt tidningen betalar modemärken regelmässigt ZDF för att synas i kanalens produktioner. Men publiken är inte medveten om den kommersiella produktplacering som sker, även om program med produktplacering ska märkas med ett stort P i början och slutet – för att markera "produktionshjälp", Det skriver tyska facktidningen Journalist.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.