Östersunds-Posten insvept i ICA-reklam
Utbredd misstro spreds bland journalisterna på Östersunds-Posten i går när det visade sig att tidningens fram- och baksida helt täcktes av reklam för stadens nya stormarknad.
För första gången täcktes Östersunds-Postens och Länstidningen Östersunds förstasidor helt av reklam. På ÖPs redaktion reagerade flera negativt över greppet.
Tord Andersson, som sitter i styrelsen för i ÖPs journalistklubb, förklarar varför:
– Det kan ge ett intryck av att tidningen sålt sin själ. Och om det sedan leder till att man redaktionellt måste markera extra tydligt att tidningen fortfarande är oberoende är det ett problem i sig. Om redaktionen granskar butiker extra hårt, bara för att visa sitt oberoende, då har man ju redan påverkats, säger han.
I går hölls invigningen av ICA Maxi i Östersund, som är den andra stormarknaden i staden, och den stora annonsen blev därför en markering av en händelse med allmänintresse för östersundsborna.
Tord Andersson framhåller att ett annat argument mot en helsidesannons på förstasidan är att det inte behöver leda till större annonsintäkter:
– Vi vet inte om ICA Maxi har en fast reklambudget för året. Om de har det så leder en så här stor och dyr annons bara till att man drar in annonseringen under andra tider på året. Sammantaget blir det hela ett tecken på papperstidningens kris, menar han.
Enligt Tord Andersson har reaktionerna från allmänheten varit måttliga.
– Jag ser det som ett försök, vi ville pröva om det fungerade, men jag tror inte det blir en vanesak, säger Hans Lindeberg, Ö-Ps chefredaktör.
– Som chefredaktör tror jag att det finns bättre sätt att annonsera. Men det viktiga är att vi tydligt har hållit isär annonser och redaktionellt material.