Ökat radiolyssnade på webben
Lyssnandet på radio minskar, men ökar på webben. Det visar den senaste lyssnarundersökningen från SIFO.
Lyssnandet på radio minskar, men ökar på webben. Det visar den senaste lyssnarundersökningen från SIFO.
Sveriges Radios P3 går emot den allmänna trenden och ökar sin publik. Likaså ökar lyssnandet på Sveriges Radio på webben.
Lyssnandet på radio via webben fortsätter att öka. Mer än en miljon lyssnare, 14,3 procent, använder webben för att lyssna på radio någon gång under en vecka. 8,3 procent av befolkningen lyssnar under en vecka på Sveriges Radio via webben, den högsta publiksiffran någonsin för SRs webbradio och en ökning med 1,5 procentenheter på ett år.
75 procent lyssnar på radio en genomsnittlig dag under mätperioden som omfattar mitten av augusti till mitten av oktober. Det är den lägsta räckvidden för radio sedan tidigt 90-tal och en procentenhet lägre än för ett år sedan.
Jämfört med motsvarande period föregående år minskar Sveriges Radio med 1,2 procentenheter.
Sveriges Radios andel av den totala lyssnartiden är 63,4 procent. Privatradions andel är 30,2 procent och närradions andel 2,3 procent.
P3 går emot strömmen och ökar sin publik något trots att radiolyssnandet totalt minskar. P3 ökar både jämfört med närmast föregående mätning med 0,5 procent.
P1 nådde i januari 2007 den högsta publiknivån för kanalen på sju år med 11,3 procent i den senaste mätningen. Sveriges Radios lokala kanaler, P4, är alltjämt landets största radiokanal med 30,3 procent en genomsnittlig dag. Det är närmare en procent lägre än föregående mätning.
pj@jounalisten.se