Gå direkt till textinnehållet

O-T redovisade inte utgång i rättssak

Pressens opinionsnämnd, PON, klandrar Oskarshamns-Tidningen för att i två fall inte ha respekterat den pressetiska regeln att den slutliga utgången av en rättssak ska redovisas.

Pressens opinionsnämnd, PON, klandrar Oskarshamns-Tidningen för att i två fall inte ha respekterat den pressetiska regeln att den slutliga utgången av en rättssak ska redovisas.

Tidningen hade den 2 juli 2003 förstasidesrubriken M-politiker behöll felaktig betalning. Politikern hade polisanmälts för att han behållit en inbetalning som av misstag gjorts på hans företags konto.

Den 3 juli hade O-T förstasidesrubriken Politiker i blåsväder ombeds ta time out. Politikerns parti ansåg att hans agerande var en belastning och att han borde ta en time out.

Annons Annons

Politikern anmälde tidningen till Allmänhetens pressombudsman. Han påpekade att åklagaren hade avskrivit ärendet. Tidningen hade dessutom gett en ensidig, förvanskad och förenklad version och i nedsättande ordalag gett en negativ bild av honom. O-T hade inte redovisat att hans parti tagit tillbaka sin uppmaning till honom att ta time out.

PO kom fram till att Oskarshamns-Tidningen på två punkter låtit bli att redovisa den slutliga utgången av en skildrad rättssak. PO hänsköt ärendet till nämnden som anslöt sig till POs uppfattning att tidningen vållat politikern en icke godtagbar publicitetsskada och därigenom åsidosatt god publicistisk sed.