Nytt paket motdrag mot Metro
I morgon lanserar landets dagstidningar ett motdrag mot Metros planer på rikslansering. Då introduceras annonspaketet Svea: en sammanslagning av de tre största annonspaketen för dagstidningar.
I morgon lanserar landets dagstidningar ett motdrag mot Metros planer på rikslansering. Då introduceras annonspaketet Svea: en sammanslagning av de tre största annonspaketen för dagstidningar.
Nästa år räknar Metro med att distribuera tidningen i ytterligare ett 15-tal städer, som ett led i satsningen att få en större andel av den rikstäckande annonseringen.
De senaste månaderna har det diskuterats vilket motdrag de övriga dagspressföretagen ska komma med i form av nya annonspaketlösningar. I morgon kommer ett svar, då det nya sammanslagna annonspaketet Svea lanseras.
Svea är en sammanslagning av paketen City (Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Skånska Dagbladet), Stormarknadspress (Östgöta-Corren, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning, Nerikes Allehanda och Nya Wermlands-Tidningen) och FLT Media (som omfattar 46 landsortstidningar).
Det nya paketet lanserar sig som “störst i Sverige” och “tryggt och enkelt” och ska förutom att konkurrera med Metro även försöka ta annonsandelar från kvällspressen, vars annonsintäkter vuxit snabbare än dagspressen.
mj@journalisten.se