Gå direkt till textinnehållet

Nytt paket motdrag mot Metro

I morgon lanserar landets dagstidningar ett motdrag mot Metros planer på rikslansering. Då introduceras annonspaketet Svea: en sammanslagning av de tre största annonspaketen för dagstidningar.

I morgon lanserar landets dagstidningar ett motdrag mot Metros planer på rikslansering. Då introduceras annonspaketet Svea: en sammanslagning av de tre största annonspaketen för dagstidningar.

Nästa år räknar Metro med att distribuera tidningen i ytterligare ett 15-tal städer, som ett led i satsningen att få en större andel av den rikstäckande annonseringen.

De senaste månaderna har det diskuterats vilket motdrag de övriga dagspressföretagen ska komma med i form av nya annonspaketlösningar. I morgon kommer ett svar, då det nya sammanslagna annonspaketet Svea lanseras.

Svea är en sammanslagning av paketen City (Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Skånska Dagbladet), Stormarknadspress (Östgöta-Corren, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning, Nerikes Allehanda och Nya Wermlands-Tidningen) och FLT Media (som omfattar 46 landsortstidningar).

Det nya paketet lanserar sig som “störst i Sverige” och “tryggt och enkelt” och ska förutom att konkurrera med Metro även försöka ta annonsandelar från kvällspressen, vars annonsintäkter vuxit snabbare än dagspressen.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret