Gå direkt till textinnehållet

Nya VDn stakar ut en ny väg för Mittmedia

I ett internt brev till alla medarbetare inom Mittmedia stakar nya VDn Per Bowallius ut en ny väg framåt för koncernen. Bland annat avslöjar han att 91 procent av koncernens intäkter kommer från print – och att de därför måste vara ”mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss”, skriver VDn.

Turbulensen inom Mittmedia är stor just nu. Journalisten har tidigare i dag berättat att både Thomas Peterssohn, koncern-vd, och AnnaKarin Lith, redaktionell chef, lämnar Mittmedia med omedelbar verkan. 

AnnaKarin Lith är också tydlig i sin kritik mot styrelsen. 

– Den nya styrelsen och jag stod så långt ifrån varandra vad vi vill med koncernen att jag inte kunde stanna kvar, sa hon till Journalisten tidigare i dag. 

Annons Annons

Journalisten har även tagit del av ett internt mejl som Mittmedias nya VD Per Bowallius skickat ut till alla medarbetare inom koncernen. I den stakar han tydligt ut en ny väg framåt för koncernen – som fått ta emot en del kritik för att gå för fort fram med den digitala omställningen under senare tid. 

”Jag vet att framtiden är digital. Men jag vet också att MittMedia inte kan nå den om vi på vägen tappar vår analoga förmåga att tjäna ihop till färdkosten”, skriver Per Bowallis i brevet. 

Han berättar också att förra året kom 91 procent koncernens intäkter från printrelaterade affärer. Sex procent var rena digitala intäkter, 2 procent var  ”semidigitalt” och 1 procent kom från radio.

”Vi måste inse att vi av rena överlevnadsskäl tvingas bli mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss hitom den överskådliga horisonten. Här har jag hela tiden haft en försiktig hållning som var och är baserad på fakta”, skriver Bowallius, i en tydlig passning till tidigare strategier.

”Det säger sig självt att varken vår kassa eller vår resultaträkning kan hållas uppe av förhoppningar om affärsmål som vi ännu inte ens kan se skymten av. Det pågående strategiarbetet ska därför ha stort fokus på att slå fast realistiska förväntningar på den digitala affären under en period då vi samtidigt strukturellt måste förändra nuvarande printaffär för att undvika risken för en tipping point, alltså ett läge där obalansen i företagets finanser inte längre går att hantera”, menar Bowallius.