Nya anklagelser från ETC om Borg-dokumentären

18 juni, 1998

SVT har manipulerat inlagor till Granskningsnämnden för att undgå att fällas för dokumentären om Björn Borg. Det påstår tidningen ETC.
— Anklagelsen är absurd, svarar Ingvar Bengtsson vid SVT.

SVT har manipulerat inlagor till Granskningsnämnden för att undgå att fällas för dokumentären om Björn Borg. Det påstår tidningen ETC.

— Anklagelsen är absurd, svarar Ingvar Bengtsson vid SVT.

Det socialdemokratiska partiet har anmält SVT till Granskningsnämnden. Frågan gäller bland annat påståendet i Borg-filmen att Ingvar Carlsson kände till att Borg fick skattefria miljoner från regeringen.

För att styrka påståendet har SVT till nämnden skickat en sammanfattning av en intervju med Turistrådets tidigare chef Gert Karlsson.

På ett ställe i utskriften av intervjun har SVT klippt bort ett stycke, markerat med: “Manuskriptet kortat av SVT”.

Tidningen ETC har kommit över orginalutskriften av intervjun med Gert Karlsson. Den mening som tagits bort lyder: “Även Kjell-Olof Feldt spelade en viktig roll”.

Att dåvarande finansministern spelat en viktig roll är givetvis sensationellt och minst lika belastande för regeringen som att dåvarande framtidsministern Ingvar Carlsson var inblandad. Ändå sägs inget i filmen om Kjell-Olof Feldts roll. Varför?

Enligt ETC är anledningen följande:

Intervjun med Gert Karlsson gjordes på ett vårdhem med bandspelare. SVT hade planerat att göra en filmad intervju med Gert Karlsson men den avblåstes när svärsonen meddelade att Gert Karlsson lider av en demenssjukdom. Därmed kan man ifrågasätta om Gert Karlssons uppgifter, bland annat om Ingvar Carlssons roll, är trovärdiga.

Citatet om Kjell-Olof Feldt undanhåller SVT för Granskningsnämnden eftersom den framstår som alltför sensationell och avslöjar att Gert Karlsson rört ihop saker och att SVT är ute på tunn is.

Så långt ETCs slutsatser.

ETC har kontaktat Feldt som dels avfärdar Gert Karlssons påstående, dels bekräftar att SVT inte kontrollerat påståendet med honom.

I sin inlaga till nämnden har SVT strukit citat från intervjun med Gert Karlsson på ytterligare två ställen. I de bortstrukna citaten hävdar Gert Karlsson att ett par departement liksom Folksam var inblandade i den skattefria ersättningen. Även detta är högst kontroversiellt.

Ingvar Bengtsson, ansvarig utgivare för Borg-filmen, var med och strök bort citaten.

— Vi har tagit bort dels uppgifter som är irrelevanta, dels uppgifter som inte gått att kontrollera eller jobba vidare med, säger han.

Ingvar Bengtsson betecknar anklagelserna från ETC som absurda.

— Vi har täckning för allt, de ständiga misstänkliggörandena från ETC är obegripliga.

Programmets producent Folke Rydén betonar att det förutom Gert Karlsson fanns tre av varandra oberoende källor som bekräftade socialdemokraternas inblandning och att Gert Karlssons trovärdighet därför inte är avgörande.

— Gert Karlsson medverkade heller aldrig i dokumentären, framhåller Folke Rydén.

Varför pratade ni inte med Kjell-Olof Feldt?

— Vi hade uppgifter som sa att Feldt inte var inblandad, så det var meningslöst att gå vidare. Gert Karlsson och även flera andra kom med mängder av ytterligare uppgifter som vi inte heller följde upp, svarar Folke Rydén.

Enligt ETC lider Gert Karlsson av en demenssjukdom. Är han trovärdig som källa?

— När intervjun gjordes för två år sen hade han inte fått någon sådan diagnos vad jag vet.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies