Gå direkt till textinnehållet

NTM organiserar om i chefsleden

UPPDATERAD Tidningskoncernen NTM gör om sin organisation. Förhandlingen med journalistklubbarna inleddes och avslutades under tisdagen.

Idag meddelar NTM att man ska bygga en operativ organisation som ska ledas av Nils Olauson, tidigare vd på Öst Media. En del i den kommande omorganisationen är att ta bort den geografiska strukturen för arbetet med titlarna och framåt utgå från titelns storlek, gemensamma behov och utmaningar, skriver man i ett pressmeddelande.

Tidigare har NTM berättat att koncernen under nästa år tillsätter en marknadschef, en head of public affairs och en senior strategisk projektledare.

– Vi behöver stärka relationen med våra läsare och samtidigt tydligt nå ut till nya målgrupper, det kommer att vara avgörande för att lyckas med omställningen till en helt digital läsaraffär. Samtidigt pågår det mycket i vår omvärld som påverkar vår verksamhet, det behöver vi vara med och påverka, samt att vi har en mängd olika strategiska initiativ som ska stärka oss för kommande års utmaningar, säger Lina Hedenström, vd för NTM, i en kommentar.

Annons Annons

Klart är att Johan Mattisson, tidigare vd Gotlands Media, tillträder som marknadschef. Mats Ehnbom, tidigare vd Norr Media, tillträder rollen som head of public affairs med uppdrag att bevaka branschen och det politiska landskapet, med syfte att driva påverkansarbete. Jenny Hoflund, tidigare vd Sörmlands Media, tillträder som senior strategisk projektledare med uppdrag att leda och driva initiativ och affärsutveckling med fokus på lönsamhet och effektivisering.

Idag på förmiddagen förhandlade företaget den nya organisationen med samtliga journalistklubbar, på ett stormöte via Teams. Flera personer från varje titel var närvarande.

– Det här handlar om hur koncernen ska fungera operativt, på en övergripande nivå. Det här är första steget, men den här delen ser vi inte som dramatisk, säger Zenaida Hadzimahovic som sitter i journalistklubbens styrelse på Corren.

– Koncernen försäkrar att man inte gör det här för att spara pengar. Koncernen ska styras på ett annat sätt.

Är ni oroliga för att det i nästa steg ska komma sparpaket?
– Som arbetstagare är man alltid orolig för det. Men än så länge är vi inte där.

Ser ni några risker?
– Vi ser risker med förändring men det finns också risker med att inte göra några förändringar om man anser att de behövs. Vi är cirka 15 titlar inom koncernen och vi ser kanske det på olika sätt.

En annan person inom NTM säger:

– Vilka följder det får för journalistiken är för tidigt att säga men hittills har de lovat att det inte blir några nedskärningar. Effekterna på NTMs titlar är svåra att överblicka, men det kommer att bli förändringar på chefsnivå ute i tidningshusen, i alla fall i vissa.

Fakta/NTM
I NTM-koncernen ingår tidningshusen Norr Media, Öst Media, Sörmlands Media, Mediehuset UNT och Gotlands Media.
Några av koncernens 19 titlar: Upsala Nya Tidning, Corren, Norrköpings Tidningar, Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren, Enköpings-Posten, Norran, Piteå-Tidningen, NSD, Norrbottens-Kuriren, Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar.

                                                                          KLAS GRANSTRÖM
                                                                                HANNA LUNDQUIST

Fler avsnitt
Fler videos