Gå direkt till textinnehållet

NSD-reportrar skriver reklam

Journalisterna på Norrländska Socialdemokratens nyhetsbyrå Vision fortsätter att skriva både nyhetsartiklar och reklamtexter.

Journalisterna på Norrländska Socialdemokratens nyhetsbyrå Vision fortsätter att skriva både nyhetsartiklar och reklamtexter.

I början av januari delades en annonsbilaga ut tilsammans med NSD, i samband med att ett nytt Kulturens hus öppnades i Luleå. Den annonsmärkta bilagan innehöll artiklar skrivna av journalister på nyhetsbyrån Vision, som normalt producerar texter till NSDs webb, nöjesbilaga och i viss mån till papperstidningen.

Journalisten har tidigare uppmärksammat att NSD-reportrar skriver både nyheter och annonstexter (21/06).

rad

Marianne Söderberg, kulturredaktör på Norrbottens-Kuriren, reagerade i en debattartikel den 8 januari: ”Annonsörer med pengar slickar sig säkert om munnen. Varför vända sig till anonyma copywriters när man kan gå till välkända lokaltidningsjournalister och beställa positiva och okritiska texter om sitt företag eller sin verksamhet.”

– Det här spiller över på hela kåren, säger Marianne Söderberg. Det blir förvirrande om journalister ena dagen kritiskt ska granska ett företag för att nästa dag skriva på samma företags uppdrag.

rad

Efter debattartikeln fick Marianne Söderberg ett massivt gensvar från NSD-anställda. Men internt på tidningen är det tyst. Tidningen saknar journalistklubb och ingen vågar vara öppet kritisk eller engagera sig fackligt.

Även Rino Rotevatn, ordförande i Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, YEN, är kritisk mot att NSD sätter journalister att skriva annonstexter.

– Jag utgår från att läsarna uppfattar det som ett bevis för att NSD kan gå ärenden åt vem som helst som betalar bra.

Rino Rotevatn tycker dessutom att det är en dålig affärsidé.

– Varför ska jag betala för en tidning som inte har större trovärdighet än en direktreklamtidning som jag får gratis i brevlådan?

rad

Tidningsutgivarna drog sig ur samarbetet i Textreklamkommittén med hänvisning till att det är en utgivarfråga vad en tidning väljer att publicera.

– Journalistförbundet respekterar att ansvarige utgivaren har rätt att bestämma, säger Rino Rotevatn. Men den enskilde journalisten har också ett personligt ansvar. Om personer beordrats att skriva annonstext kan jag tänka mig att de kan åberopa rätten att slippa utföra förödmjukande uppdrag som finns inskriven kollektivavtalet. I sådana fall har journalistklubben tolkningsföreträde.

– Om den här utvecklingen fortsätter och eskalerar kan man förstå varför TU inte vill ha någon Textreklamkommitté, säger Rino Rotevatn.

rad

Men NSDs tidningschef och ansvarige utgivare, Lennart Håkansson, tycker att utvecklingen snarast är en förbättring.

– Tidigare lejde vi frilansar. Enda skillnaden nu är att pengarna stannar inom NSD-koncernen.

I spelreglerna står det: ”Låt inga misstankar uppstå hos allmänheten att utomstående otillbörligt kan påverka innehåll i artiklar/program.” Är inte det giltigt i dag?

– Då har vi gjort fel i alla år när vi anlitat utomstående som också jobbat åt andra företag och myndigheter. När våra egna medarbetare gör jobbet har vi bättre kontroll.

Innebär inte diskussionen att förtroendet för NSD ifrågasätts?

– I så fall vill jag se att det är andra än journalister som är skeptiska.

hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos