Gå direkt till textinnehållet

Metro håller undan för City

Upp för Göteborgs-Posten och Expressen, ner för Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Så ser räckviddsutvecklingen ut i 2004 års sista Orvesto-mätning. Både Metro och Stockholm City ökar – och Metro förblir största gratistidningen i Stockholm.

Upp för Göteborgs-Posten och Expressen, ner för Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Så ser räckviddsutvecklingen ut i 2004 års sista Orvesto-mätning. Både Metro och Stockholm City ökar – och Metro förblir största gratistidningen i Stockholm.

Metro ökar sin räckvidd i Sverige med 102 000 läsare, till totalt 1 162 000 läsare. Bara Aftonbladet (1 425 000 läsare på vardagar, en minskning med 4 000) och Expressen (1 207 000 läsare på vardagar, en ökning med 28 000) är större i landet.

Metro Stockholm ökar räckvidden på vardagar från 630 000 till 681 000, varav 561 000 i den viktiga regionen A01. Metro Göteborg ökar med 26 000 till 281 000 läsare och Metro Skåne med 32 000 till 237 000.

Stockholm City når i Orvesto-mätningen 531 000 läsare, vilket är en mycket kraftig ökning mot 2003:3, då siffran var 402 000 – men inte tillräckligt för att gå förbi Metro. Av Citys läsare finns 362 000 i region A01.

Av de stora dagstidningarna ökar Göteborgs-Posten mest: 577 000 läsare på vardagar är 17 000 mer än i fjol. Dagens Nyheter minskar med 16 000 till 897 000 läsare, Svenska Dagbladet med 11 000 till 468 000 läsare och Sydsvenskan (inklusive Skånska Dagbladet, i annonspaketet Sydsvenskan Plus) med 4 000 till 398 000 läsare.

Mitt i-tidningarna tappar 17 000 i räckvidd, till 916 000 läsare och Innerstadspress minskar med 6 000 till 172 000.

För tidskrifterna är räckviddsutvecklingen ganska stabil. Bland kvinno- och familjetidningarna ökar Tara, Amelia, VeckoRevyn, Cosmopolitan, Hennes, Solo och Plaza Kvinna, medan Damernas Värld, Elle, Femina och Frida minskar något.

Tidskrifter om inredning och trädgård ökar ganska kraftigt: mest ökar Allt om Fritidshus (plus 69 000), Hus & Hem (plus 58 000) och Allt i hemmet (plus 45 000). Affärstidningarna fortsätter att tappa: såväl Dagens Industri som Privata affärer. Veckans Affärer, Affärsvärlden och Aktiespararen noterar minskningar.

Journalistens räckvidd i mätningen är 42 000 läsare per nummer, vilket är samma som i Orvesto 2004:1 och högre än i sommarmätningen. Journalisten var ej med i 2003 års mätning, varför det saknas jämförelsesiffror med samma period i fjol.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret