Gå direkt till textinnehållet

Mediechefer tror på användargenererat material

Inom tre år kan upp till 40 procent av medieinnehållet vara användargenererat. Det menar 86 europeiska mediechefer som företaget Polopoly varit i kontakt med.

Inom tre år kan upp till 40 procent av medieinnehållet vara användargenererat. Det menar 86 europeiska mediechefer som företaget Polopoly varit i kontakt med.

Företaget har undersökt hur mediechefer inom den europeiska mediemarknaden ser på medielandskapet och dess framtid. Av 3 000 mediechefer svarade 86 på enkäten. På frågan ”Hur stor del av ert medieinnehåll kommer inom tre år att bestå av användargenererat material” svarade 69 mediechefer mellan 10 till 40 procent. 40 svarar också att de inte behöver en stor redaktion för att klara av nyhetsrapporteringen på nätet, eftersom användarmaterialet kommer att avlasta reportrarna.

– Användarmaterialet är helt klart här för att stanna. Det är en enorm resurs. Det visade inte minst Tsunamikatastrofen då läsarmaterialet i form av bilder och egna berättelser dominerade, säger Gustaf Sahlman som är VD på Polopoly.

lb@journalisten.se

Fotnot: Poloply är ett företag som tillhandahåller publiceringsverktyg för bland annat Dagens Nyheter, Aftonbladet, Göteborgs– Posten och Expressens webbsidor.

Fler videos
Fler avsnitt