Massa Media blev först med kollektivavtal
Massa Media AB är det första produktionsbolag med public service-uppdrag som tecknat kollektivavtal med Journalistförbundet.
Massa Media AB är det första produktionsbolag med public service-uppdrag som tecknat kollektivavtal med Journalistförbundet.
Massa Media AB i Luleå ska åt Sveriges Radio producera resemagasinet P3 Planet, ett livsåskådningsprogram, ett barnprogram och ett familj- och livsåskådningsprogram.
– Jag har varit fackligt engagerad under mina år på SR och tycker att man ska leva som man lär, säger Massa Medias grundare Li Skarin. Det ger
en trygghet att en arbetsgivare håller sig till de lagar och regler som finns.
Ola Gäverth, ordförande i journalistklubben på SR, ser kollektivavtalet med Massa Media som en framgång.
– Det gläder oss enormt. Det är ett krav som vi hela tiden drivit i förhandlingar med SR och vi kommer att lägga ytterligare press på arbetsgivaren.
Gäverth anser att det skulle ge ökad trovärdighet åt produktionsbolagen om de skrev under kollektivavtal.
I SRAO-avtalet finns en paragraf som handlar om anlitande av produktionsbolag:
”Arbetsgivarparten förklarar att det är arbetsgivarens ambition att koncernens bolag vid anlitande av produktionsbolag använder sig av företag som driver sin verksamhet i enlighet med god sed på arbetsmarknaden.”
Enligt Ola Gäverth har SR hittills svävat på målet kring frågor om paragrafen men han hoppas att det ska räknas som ”god sed” att ett bolag har kollektivavtal.
Men för Lennart Wass på SR, ansvarig för upphandlingen, är kollektivavtal ingen tung faktor i bedömningen av vilka bolag som ska få uppdrag.
– Det är programidén som avgör. God arbetsmarknadssed handlar om mer än kollektivavtal. Jag kan inte säga att avtal är en parameter i bedömningen.
Det största av de produktionsbolag som producerar program åt SR är Filt med 17 anställda. Filt saknar kollektivavtal.
– Vi vill inte dra in en tredje part när alla är nöjda med hur det är, säger Roger Dackegård, delägare i Filt.
Lars Truedson, en av tre journalister bakom bolaget Tredje statsmakten Media AB som ska göra programmet Medierna åt P1, kan i princip tänka sig att teckna avtal.
– Men vi har bara ett uppdrag och inga anställda än. Anställer vi så kan vi skriva under ett avtal.
Enligt Johannes Isaksson, ombudsman på Journalistförbundet, är det svårt att få grepp om marknaden för produktionsbolag.
– Ett bolag drar i gång en produktion. Sedan går producenten med programmet till ett nytt bolag, som sedan läggs ner efter ett tag. De anställda vandrar mellan bolagen.
hl@journalisten.se