Gå direkt till textinnehållet

Männen dominerar fortfarande

70 procent män mot 30 procent kvinnor. Så ser könsfördelningen ut bland dem som medverkar i svenska nyhetsmedier.

70 procent män mot 30 procent kvinnor. Så ser könsfördelningen ut bland dem som medverkar i svenska nyhetsmedier.

Nyhetsstudien The Global Media Monitoring Project, GMMP, har i en ny rapport undersökt svenska nyhetsmedier under en särskild dag, den 16 februari 2005. Till de medier som granskats hör 15 större redaktioner, som Ekot, Aktuellt, Rapport, Aftonbladet med flera. Rapporten visar att det fortfarande är männen som syns och hörs mest i de svenska medierna. Rapporter från andra länder, som Belgien och Chile, visar liknande resultat. Sammanlagt är 76 länder med i undersökningen, som genomförts för tredje gången.

GMMP är en icke-kommersiell studie och för undersökningarna står hundratals organisationer. I Sverige samarbetar GMMP med bland andra JMG och Umeå universitet.

ma@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos