Måndagsmötet: Magnus Johansson
När andra tidningar tvingas skära ned startar de en ny. Magnus Johansson är chefredaktör för den flerspråkiga gratistidningen GoMorgon, som för första gången delades ut till hushållen i Hässleholm i torsdags. (Foto Rickard Arvidsson)
Hur uppstod idén att ge ut en flerspråkig tidning?
Jag satt på ett hotell i Gaza och diskuterade att det är märkligt att vi i Sverige inte har en enda dagstidning på engelska. Vi tog kontakt med bland andra socialen och kulturnämnden för att komma fram till vilka språkgrupper som är stört i kommunen. Vi anpassade oss efter kommunens förutsättningar och valde engelska och arabiska.
Behöver Hässleholm en till tidning?
Hässleholm är rätt mediafattigt om man ser till dess storlek. Gentemot Norra Skåne har vi fördelen att vi är gratis och därmed mer tillgängliga för folket. Vi är inte ute efter att konkurrera med Norra Skåne, utan vi ser oss som ett komplement. I och med att vi kommer ut på flera språk har vi en delvis annan läsegrupp. Metro finns ju även här, men vi har två helt olika koncept. Vi är superlokala och Metro täcker in ett mycket större område.
Varför väljer ni att starta en tidning nu i finanskrisen?
När vi började planera för tidningen var det inte kris. Sedan kom krisen, vilket har varit till viss fördel för oss. Många annonsörer måste profilera sig ännu hårdare gentemot läsarna nu. När det är goda tider handlar folk ändå, nu måste de välja sina inköp. En fördel är även att vi har väldigt låga omkostnader. Vi har försökt dra ner på allt. Till exempel köper vi inte in TV-sidorna, utan plockar ihop dem själva. Vi har även valt att anställa egna tidningsutdelare.
Hur ska ni gå runt ekonomiskt?
Vi ska leva på annonserna. Men vi har en grundplåt med ett aktiekapital och en del insatta pengar. I första numret var det inte jättemånga annonser. Många annonsörer vill ha första numret i handen innan de tar beslut. I kommande nummer har vi betydligt fler annonsörer. Men ett viktigt argument för vår tidning är att det är en nyhetstidning, inte ett annonsblad. Vi har satt en gräns på 35 procent annonser i tidningen.
Vad har ni för framtida planer?
Som det är nu kommer vi ut en gång i veckan, för att få tid att synka ihop personal, teknik och presentera oss för annonsörer och läsare. Från och med den tredje april ska vi komma ut tre dagar i veckan. Om det går väldigt bra för oss är det inte omöjligt att vi i framtiden blir en femdagars-tidning. Vi håller det även öppet vilka språk tidningen ska ges ut på. Polska och rumänska ligger i planen framöver.
Tidningen trycks i 24 000 exemplar.