Måndagsmötet: Carlos Rojas
Gringogrundaren Carlos Rojas startar en ny föräldratidning. Babydays ska handla mindre om föräldraskapets ytliga aspekter och mer om känslor.Foto: Johannes Liljesson
Det finns redan ett antal föräldratidningar. Behövs det en till?
– Ja, jag tror att vi är en ny generation föräldrar som suktar efter en annan typ av samtal, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Hittills har föräldraskap i tidningar handlat mer om någon slags prestation än om den kärlekshistoria som barn är. Man har framförallt problematiserat ganska ytliga aspekter.
Hur blir Babydays annorlunda?
– Vi vill försöka ha mer humor, och träda in i den mer allvarliga biten av föräldraskapet, det själsliga. Komma åt det svåra med föräldraskapet, skriva om när det är som värst också. Det blir inte Jesper Juul-pepp, och du kommer inte att hitta en helsida där någon är skärrad över att ungen inte äter med kniv och gaffel än.
Fick du idén i samband med att du själv fick barn?
– Jag har varit bonusförälder i ganska många år. När jag 2007 fick tvillingar var jag 24 år och bodde på Söder, där medelåldern för förstagångsföräldrar är väldigt hög. Då märkte jag att det finns extremt mycket normer och bilder av vem som är förälder och inte, och började tänka.
– Jag har också tio syskonbarn och har alltid funderat ganska mycket på sådana här saker.
Hur ska Babydays finansieras?
– Med annonser, jag brukar arbeta med förhandsförsäljning. Trots att det är dåliga tider så tror jag vi har en fördel genom att rikta oss till män i lika hög grad som kvinnor. I stort sett alla föräldratidningar som finns idag riktar sig mer eller mindre uttalat bara till kvinnliga föräldrar.
Första numret av Babydays kommer i juni. Utgivningstakten blir tre nummer per år.